Els consells escolars de Castelló i València decideixen si els festius locals passen a ser lectius

Castelló de la Plana prendrà la decisió aquest dilluns. L'alcaldessa, Empar Marco, s'ha mostrat a favor.

Aquest dilluns es sabrà si se suspenen les vacances de la Magdalena previstes del 6 al 14 de març
Aquest dilluns es sabrà si se suspenen les vacances de la Magdalena previstes del 6 al 14 de març / Arxiu

El Consell Escolar de Castelló de la Plana decideix aquest dilluns si se suspenen les vacances de la Magdalena previstes del 6 al 14 de març. L'alcaldessa, Amparo Marco, s'ha mostrat a favor de modificar el calendari, i convertir en lectius els dies festius, tal com va recomanar dijous passat el cap del Consell, Ximo Puig.

Pel que fa a la ciutat de València, aquesta setmana també es convocarà un consell escolar extraordinari per a determinar si els dies festius de Falles, els dies 16, 17 i 18 de març, passen a ser lectius. El primer edil del cap i casal, Joan Ribó, no s'ha manifestat a favor o en contra d'aquesta decisió, però ha criticat que no s'hagen formulat "amb més antelació" les recomanacions, perquè "haguera sigut més fàcil prendre les mesures necessàries".

L'STEPV, sindicat majoritari entre el professorat, s'oposa que els festius municipals puguen ser lectius, una modificació "totalment innecesària". L'organització assegura que mantindre a ratlla l'increment de contagis no pot suposar una "vulneració i empitjorament de les condicions laborals de moltes persones treballadores".

L'FSIE, sindicat de l'ensenyament privat, ha afirmat que la recomanació del Consell és d'"d'última hora" i s'ha fet "des de la improvisació". A més, l'organització ha denunciat que es "vulneren els acords" dels consells escolars sobre els festius.

La Confederació d'Ampes Gonzalo Anaya, l'organització majoritària entre les associacions de mares i pares, comparteix la crítica de Ribó, ja que considera que la recomanació de la Generalitat "ha arribat tard perquè ja s'ha votat als Consells Escolars Municipals de 540 municipis i amb això, la capacitat d'influir en les decisions de la comunitat educativa". Les associacions de pares i mares posen el focus en el conegut com a "efecte pont", que provoca l'expansió de la Covid-19, "com es va demostrar en els ponts de novembre i desembre".

El conseller d'Educació, Vicent Marzà, va afirmar divendres passat que la proposta de dies festius que decidisquen ambdós consells escolars serà aprovada per la Conselleria.

En aquesta línia, la vicepresidenta i portaveu del Consell, Mónica Oltra, va recordar que la situació epidemiològica a la Comunitat Valenciana continua sent "greu" i que per això la Generalitat ha fet una recomanació per a "evitar un imaginari col·lectiu que estem de festa, perquè no hi ha festes: estem en pandèmia".

En aquest sentit, la presidenta del Consell Escolar de l'Estat, Encarna Cuenca, que ha estat en Les notícies del matí d'À Punt Mèdia, ha explicat que es tracta d'una qüestió que és competència de cada consell escolar municipal, pel fet que són més pròxims a la realitat de cada localitat i són els que, amb el consens de tota la comunitat educativa local, poden prendre la millor decisió per a l'alumnat i professorat dels centres. “És una situació extraordinària i totes les accions són extraordinàries”, ha explicat mentre assegurava que, efectivament, és correcte fer la consulta.

Així, segons assegura Cuenca, ara els consells hauran de veure les opcions de cada municipi, ja que no hi ha una jerarquia entre el Consell Escolar de l'Estat, els autonòmics i els municipals, perquè són totalment independents els uns dels altres.

Encarna Cuenca ha explicat que, de moment, no entra la possibilitat de modificar els dies lectius totals de cada any, que actualment són 175, però sí de fer una distribució diferent. De fet, ha posat l'exemple d'altres autonomies on tenen un calendari totalment diferent del de la Comunitat Valenciana.

En aquest sentit, ha defés que no només l'alumnat necessita descans, sinó també el professorat, i que un dels reptes als quals s'han vist sotmesos en els últims mesos és el fet que s'ha de preparar l'alumnat per a fer front a problemes desconeguts, una tasca que ha posat en relleu la pandèmia. “El problema que tenim és la càrrega emocional que comporta la pandèmia”, ha matisat.

També et pot interessar