La Comunitat Valenciana, tercera en queixes al Defensor del Poble el 2019
La institució advoca per una renda mínima estatal per a superar la cobertura “desigual” entre autonomies.
La Comunitat Valenciana va ser la tercera que més queixes va presentar el 2019 davant el Defensor del Poble: 2.167, un 10,51% del total, per darrere de Madrid (5.751) i Andalusia (2.429).
L'informe anual publicat aquest dimecres indica que el 2019 la institució va tramitar a tot l'estat espanyol 20.616 expedients, un 16,5% més que l'any anterior. La majoria (20.215, el 98%) eren queixes; 135 van ser recursos d'inconstitucionalitat, i 266, actuacions d'ofici. Les queixes les van formular 17.402 ciutadans. El Defensor del Poble en va atendre 2.501 presencialment, mentre que les altres 14.901 van ser telefòniques.
La institució va remetre a les administracions més de 1.551 resolucions (un 34,6% més que el 2018), de les quals 574 eren recomanacions, 490 suggeriments, 478 recordatoris de deures legals i 9 advertiments.
L'entitat advoca per un sistema integrat de rendes mínimes en l'àmbit estatal i sol·licita un ampli acord parlamentari per a impulsar una renda mínima d'inserció social que permeta garantir una major suficiència de rendes a les llars més castigades per la crisi del coronavirus.
A més, el Defensor del Poble constata, després d’analitzar una gran part de les queixes, que cal augmentar els mitjans humans i materials en l'administració pública perquè oferisca serveis de qualitat.
Finalment, les residències de persones majors també ocupen un lloc destacat en les actuacions del Defensor el 2019. En relació amb aquest assumpte, ja fa temps que la institució alerta de les “mancances de mitjans i de personal”.