La Comunitat registra la tercera taxa més alta d'Espanya de víctimes de violència masclista

Les denúncies i les víctimes són pràcticament les mateixes que en 2024

El 016 atén a totes les víctimes de violència masclista les 24 hores del dia
El 016 atén a totes les víctimes de violència masclista les 24 hores del dia / À Punt NTC

La Comunitat Valenciana va registrar en 2025 una taxa de dones víctimes de violència masclista de 92,7 per cada 10.000 dones, cosa que la situa, per darrere de les Balears (115,8) i Navarra (100,3), en la tercera posició a escala nacional.

Esta dada està recollida en l'informe elaborat pel Servici d'Estadística del Consell General del Poder Judicial per a l'Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere, que s'ha publicat este dimarts.

El nombre de denúncies presentades a la Comunitat Valenciana i el nombre de víctimes s'ha mantingut durant 2025 pràcticament idèntic respecte a 2024.

Així, les 27.743 denúncies registrades suposen tan sols un augment del 0,1% respecte a les 27.708 de 2024. Quant a la xifra de víctimes, 25.545, ha baixat únicament un 0,4% en relació amb les 25.656 comptabilitzades un any abans.

D'estes 25.545 víctimes, 14.754, un 57,8%, eren de nacionalitat espanyola, un 5,4% menys que en 2024, i les 10.791 restants, un 42,2% del total, eren estrangeres, cosa que implica un augment percentual interanual en este apartat del 7,3%.

Quant a les denúncies, quasi el 67% del total les presentaren directament les víctimes, bé al jutjat, on se'n van registrar 257, bé mitjançant atestat policial en comissaria, on se'n van comptabilitzar 18.310.

D’altra banda, les famílies de les víctimes interposaren 99 denúncies directament en els jutjats, un 482,4% més que l’any anterior, i 586 en les comissaries i casernes, un 2,3% més que l'any 2024.

Hi hagué 4.428 denúncies derivades directament d'atestats policials, van ser, un 1,4% més que l'any anterior; i 2.605 originades per informes de lesions rebuts directament en els òrgans judicials, un 9,5% menys que el 2024. També han augmentat les presentades per serveis d'assistència i terceres persones en general, que foren 1.458, un 20,1%.

La Comunitat Valenciana té la tercera taxa més alta del país quant a víctimes de violència de gènere per cada 10.000 dones, un 92,7, quasi vint punts més que la mitjana nacional, que és de 74. Per damunt d'ella estan també les Canàries, amb 90,3; Múrcia, amb 89,8; Andalusia, amb 81,9; i Madrid, amb 78,9.

Les taxes inferiors a la nacional estan a Cantàbria, amb 73,4; Aragó, amb 64,9; Catalunya, amb 61,5; Castella-la Manxa, amb 61,3; País Basc, amb 59,9; Extremadura, amb 58,5; Astúries, amb 58; La Rioja, 55,8; Galícia, amb 49,8; i Castella i Lleó, amb 48,4.

Seguir treballant per a generar confiança

La presidenta de l'Observatori contra la Violència Domèstica i de Gènere, Esther Rojo, considera molt rellevant l'elevat percentatge de denúncies presentades per les dones víctimes que, any rere any i de forma lineal al llarg de la sèrie històrica, se situa al voltant del 70%.

En concret, el 2025, el 71,61% de les denúncies (en total 146.338) foren presentades per les mateixes dones víctimes, tant davant la policia com al jutjat.

Este percentatge s'ha de posar en relació amb el de les denúncies presentades per l'entorn familiar de les dones víctimes, que el 2025 tornà a situar-se en un 1,96% (4.006 denúncies), una xifra que també es manté estable en la sèrie històrica.

Rojo assegura, a la vista de les dades sobre les denúncies, que les institucions han de continuar treballant per a generar confiança en les dones, ja que encara són moltes les que continuen patint esta violència en silenci, com pot desprendre's de l'informe sobre víctimes mortals de la violència de gènere corresponent al 2025, fet públic la setmana passada per l'Observatori.

També considera molt positiu l'elevat nombre de sentències condemnatòries, un 82,36% del total de sentències dictades el 2025. Al seu parer, esta dada demostra un elevat nivell d'eficàcia i un correcte funcionament de la justícia, tant dels jutges i de les jutgesses com de la resta de professionals que hi col·laboren.

Atenció a les víctimes

El 016 atén totes les víctimes de violència masclista les 24 hores del dia i en 53 idiomes diferents. És gratuït, funciona les 24 hores i no deixa rastre en la factura, però s'ha d'esborrar de la llista de telefonades. També s’hi pot contactar a través del correu 016-online@igualdad.gob.es i del WhatsApp en el número 600 000 016, i els menors poden dirigir-se al telèfon de la Fundació ANAR 900 20 20 10.

En una situació d'emergència, es pot telefonar a l'112 o als telèfons de la Policia Nacional (091) i de la Guàrdia Civil (062) i, en cas de no poder fer-ho, es pot recórrer a l'aplicació Alertcops, des de la qual s'envia un senyal d'alerta amb geolocalització a la policia.

També et pot interessar

stats