La Comissió Europea alerta de les altes taxes de pobresa infantil i abandó escolar a Espanya

Detecta una taxa de titulats superiors superior a la mitjana europea, “però amb dificultats per a trobar llocs de treball adequats”.

La Comissió valora que l'índex d'abandó escolar del 18,3% continua sent “excessivament alt”
La Comissió valora que l'índex d'abandó escolar del 18,3% continua sent “excessivament alt” / Europa Press

Les taxes de pobresa infantil i l’abandó escolar a Espanya són “excessivament altes”, segons ha alertat la Comissió Europea en el marc de compliment dels objectius 2020. La institució comunitària ha suggerit millorar el suport a les famílies perquè, malgrat que les persones en risc de pobresa i exclusió social estan disminuint, encara segueixen per damunt de la mitjana de la Unió Europea.

Aquestes recomanacions s'elaboren a partir de l’informe anual que analitza les polítiques econòmiques i socials d’Espanya, el qual ha detectat que la despesa social com a percentatge del PIB per a les llars amb fills i filles és “una de les més baixes de la Unió i no està ben orientada”. “La situació requereix inversions en polítiques d'inclusió social i infraestructures socials, com a habitatge social, amb la finalitat d'aconseguir un creixement inclusiu”, assenyala l’estudi.

En matèria d'educació, la Comissió també observa millores en l'índex d'abandó escolar prematur, però valora que continua sent “excessivament alt a Espanya” (18,3%). També destaca les “considerables disparitats” entre les diferents comunitats autònomes, ja que les xifres varien entre el 7% i el 26,5%. A més, insta a augmentar de manera progressiva l'oferta de places públiques d'educació infantil de primer cicle, amb l'objectiu que Espanya aconseguisca en 2022 la mitjana europea de cobertura pública en aquesta etapa i augmente l'escolarització entre les famílies més vulnerables.

Una reforma del sistema educatiu “estancada”

“Els esforços per reformar el sistema educatiu s'han estancat”, exposa taxativament l’informe. En aquest sentit, encara que la Comissió reconeix que Espanya ha aprovat mesures per a millorar el sistema d'educació i la formació professional dual, apunta que el nombre de matriculacions en aquests programes de formació “continua sent modest”. Al mateix temps, evidència que la taxa de titulats superiors a Espanya “sobrepassa la mitjana europea, però experimenten dificultats per a trobar llocs de treball adequats”.

La institució comunitària ha detectat que a les empreses espanyoles els costa trobar les capacitats necessàries per a obrir-se a la innovació, especialment pel que fa a les especialitzades en tecnologies de la informació i de les comunicacions. Per això, proposa “una major cooperació entre els sectors educatiu i empresarial amb vista a mitigar la inadequació de les capacitats existent”.

També et pot interessar