El comerç denuncia pèrdues de 729 milions per furts en la campanya de Nadal
Els productes habitualment sostrets són perfums, vins, embotits i videojocs, segons un baròmetre elaborat per l'empresa Checkpoint Systems
Els comerços detallistes perden al voltant de 729 milions d'euros per robatoris durant la campanya de Nadal. Són conclusions del Baròmetre del Furt en la Distribució Comercial, elaborat per l'empresa Checkpoint Systems, que situa els perfums, els vins, els embotits i els videojocs com els productes més sostrets. En concret, l'informe confirma que les dates nadalenques són les favorites per als lladres especialitzats, tant en supermercats com en botigues de moda i grans magatzems. Així, els mesos hivernals concentren un de cada tres furts que pateixen els retailers, és a dir, els establiments que venen productes per unitats al consumidor final, i és en aquesta estació de l'any quan més pateixen l'activitat dels afanetes.
Les compres nadalenques són una tradició que provoca grans aglomeracions en els principals punts comercials de les ciutats i un increment notable en els locals que, en moltes ocasions, congestiona tant el personal com els mecanismes de vigilància dels quals disposen. Això suposa una oportunitat per als lladres que, aprofitant-se de l'anonimat i de l'afluència massiva a les botigues, disposen de més oportunitats per a perpetrar els delictes.
Segons dades de Checkpoint Systems, el 53% dels furts són perpetrats per bandes organitzades que operen amb finalitats lucratives i s'aprofiten d'aquestes dates per a maximitzar els beneficis. Sostrauen en diferents tendes productes d'alt valor per a posteriorment revendre'ls en mercats paral·lels. El valor de cada robatori extern ascendeix a 144 euros de mitjana per acció, cosa que genera pèrdues milionàries als detallistes.
L'activitat d'aquestes bandes criminals s'estén al llarg de tot l'any, cosa que garanteix una infraestructura per a donar eixida als productes furtats, però té la seua principal època per Nadal. A l'hivern, la pèrdua suposa un 32% del total anual, enfront del 26% de l'estiu, el 23% de la tardor i el 19% de la primavera. Els productes més robats en supermercats i grans retailers en aquestes dates prèvies a Nadal són principalment perfums i maquillatge, seguit de vins i licors, embotits, videojocs i joguets i accessoris per a mòbils.
D'altra banda, el baròmetre revela que la totalitat dels enquestats reconeix que disposa de càmeres de vigilància i alarmes a les botigues. El 94% dels establiments tenen antenes antifurt i un 75% té contractats vigilants de seguretat, mentre que un 69% utilitza aranyes per a protegir especialment els productes d'electrònica i alimentació, collets per a la protecció de begudes alcohòliques i caixes de policarbonat per a perfums i cremes, entre d'altres.