Comença l'Operació Pas de l'Estret, un dels majors moviments de persones entre Europa i el Marroc

El 2019, l'any en què va tenir lloc l'última, que incloïa els ports espanyols, prop de tres milions i mig de persones van travessar l'Estret de Gibraltar a través de línies marítimes entre el Marroc i Espanya

Vehicles en cua al port d'Alacant, una de les imatges de l'Operació Pas de l'Estret.
Vehicles en cua al port d'Alacant, una de les imatges de l'operació Pas de l'Estret. / À Punt NTC

L'operació Pas de l'Estret entre el Marroc i Europa comença aquest diumenge. Inclou de nou els ports espanyols després d'estar exclosos els últims dos anys a causa de la pandèmia de la covid-19 i una vegada superada crisi diplomàtica entre Madrid i Rabat.

Segons ha informat la Fundació Mohamed V per a la Solidaritat, encarregada de coordinar l'operació, s'han preparat 17 parades de descans al Marroc i en diferents països d'Europa, per a rebre els viatgers, entre les quals figuren les dels ports mediterranis de Tanger-Med, Tanger-Ville, Alhucemas i Nador. A més, s'han equipat altres espais d'acolliment a Almeria, Algesires i Motril, a més de Seta (França) i Gènova (Itàlia).

Més de 1.000 metges i metgesses, assistents socials i voluntaris donaran suport social i mèdic als viatgers en les parades de descans i en els vaixells.

Més de tres milions i mig de persones

Coneguda també com a Operació Marhaba (benvinguda), l'OPE organitza des de 1986 el trànsit d'anada i de tornada dels ciutadans d'origen marroquí que viatgen des de països d'Europa fins al nord d'Àfrica en l'època estival.

Suposa un dels moviments de persones entre continents més nombrosos en tan curt espai de temps. El 2019, any en què va tenir lloc l'última operació que incloïa els ports espanyols, 3.340.045 passatgers i 760.215 vehicles van travessar l'estret de Gibraltar a través de línies marítimes entre el Marroc i Espanya.

Enguany el Marroc ha programat 32 ferris, amb 571 viatges setmanals, per a cobrir el trajecte entre els seus ports i els d'Espanya, França i Itàlia, amb una capacitat per a 478.000 passatgers i 123.000 cotxes.

Seran 23 els ferris que operaran en les línies que uneixen aquest país magribí i Espanya, cosa que representa el 95% del trànsit de passatgers durant aquesta operació, 14 cobriran el trajecte principal Tànger-Algesires. En aquestes línies operaran també dos vaixells dedicats al transport de camions.

Aquests vaixells realitzaran 47 viatges diaris amb una capacitat per a 40.000 passatgers i 11.000 automòbils, cosa que significa un augment del 4% respecte del 2019.

El 2020 i el 2021, el govern del Marroc va limitar la tornada dels emigrants marroquins al seu país a l'ús de vaixells procedents dels ports francesos de Marsella i Seta, a més de l'italià de Gènova.

El 12 d'abril passat els enllaços marítims entre els ports d'Algesires i Tarifa amb els de Tànger-Med i Tànger-Ville, respectivament, van reprendre l'activitat després de més de dos anys de suspensió de les rutes.

Així mateix, el 17 de maig passat es van reobrir les fronteres terrestres entre Espanya i el Marroc a les ciutats de Ceuta i Melilla després del tancament per la pandèmia i la crisi bilateral entre els dos països.

També et pot interessar