Les ciutats espanyoles, davant del repte de regular l'ús del patinet elèctric
L'absència de normativa ha fet que aquest nou tipus de vehicle prolifere en els nuclis urbans envoltat de polèmica.
La moda dels patinets elèctrics ha irromput amb força en les ciutats espanyoles. Aquests aparells han passat d'utilitzar-se com a joguet o com a esport a convertir-se en tota una revolució per al transport de persones als espais urbans.
Però aquesta proliferació de patinets no ha estat exempta de polèmica, degut al buit de regulació, i és per això que ja són moltes les ciutats que han iniciat l'aprovació d'ordenances municipals sobre el seu ús en calçades i voreres.
Els patinets elèctrics estan dins de la tipologia dels vehicles de mobilitat personal (VMP), un format híbrid que, per a la Direcció General de Trànsit (DGT), no pot considerar-se ni vianant ni vehicle, i que han de regular específicament els municipis.
A causa d'aquesta condició híbrida, Trànsit estableix que els usuaris de VMP podran emprar la vorera o la calçada d'acord amb el que decidisca cada autoritat municipal, és a dir, es podran ubicar físicament a la calçada en vies "expressament autoritzades" per l'autoritat local, que també pot autoritzar-ne el trànsit per voreres, zones de vianants, parcs o habilitar carrils especials "amb les prohibicions i limitacions que considere necessàries", com ara massa, velocitat i servei al qual es destinen, per garantir la seguretat dels usuaris de la via.
Per aquesta potestat dels municipis, ja podem veure algunes de les primeres regulacions, que difereixen entre ciutats: per exemple, a Barcelona es limita la circulació dels patinets utilitzats per al turisme en grup i per a activitats econòmiques. Mentrestant a Madrid l'ordenança, que aprovaran al setembre, permet a patinets i monopatins circular pel carril bici, les ciclovies i també per les voreres a velocitat de vianant.
Ciutats com Vigo, Santander i Múrcia no han regulat encara la utilització dels patinets elèctrics ja que, de moment, la presència es molt escassa, mentre que a Saragossa una associació d'usuaris ha demanat a l'Ajuntament que inicie la redacció d'una normativa.
A Màlaga, Pamplona i Granada no hi ha una regulació específica, però sí que s'han establit límits tenint en compte les ordenances que regulen vehicles similars, com ara els segways.
Més de 75 patinets requisats a València
A València, la controvèrsia per la regularització de l’ús dels patinets elèctrics se suma a la d'aquests VMP de lloguer, dels quals els de l'empresa Lime són el major exponent.
El conflicte va començar dimecres passat, quan la Policia Local va retirar un total de 48 patinets elèctrics dels 200 que Lime havia distribuït per tota la ciutat. De fet, l'empresa havia començat a llevar-los davant del requeriment inicial del consistori, però va ser la distribuïdora europea qui va donar l'orde de mantindre'ls a la via pública, raó per la qual l'Ajuntament va alçar 20 actes de denúncia.
L'Ajuntament ha explicat que aquesta activitat ha d'obtindre l'autorització corresponent, com passa, per exemple, amb les terrasses de restauració i ha confirmat que, a hores d'ara, Lime encara no ha sol·licitat la devolució dels patinets retirats. Les sancions que acumula l'empresa arriben a 33.100 euros.
Així i tot, la primera tinent d'alcalde i portaveu del PSPV, Sandra Gómez, ha apostat per regular aquest sector i introduir noves taxes davant de l'eclosió d'aquest tipus de transport, una "realitat que ha vingut a quedar-se".