Els Centres Dona 24 Hores realitzen 100 atencions diàries el 2022

La vicepresidenta Aitana Mas ha destacat l'atenció en les zones rurals i d'interior, "on és més difícil accedir a aquest recurs"

El 016 és el telèfon d'atenció gratuïta a víctimes de violència de gènere
El 016 és el telèfon d'atenció gratuïta a víctimes de violència de gènere / À Punt NTC

Durant el 2022, la Xarxa de Centres Dona 24 Hores va realitzar 36.232 atencions i va atendre 7.791 dones víctimes de maltractaments físics o psíquics, abusos o agressions sexuals i assetjament sexual en l'àmbit laboral o educatiu, el que representa una mitjana de cent atencions al dia.

En la presentació del balanç anual, la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Aitana Mas, ha destacat l'atenció "integral, especialitzada i exclusiva" que s'ofereix en aquests centres a les dones, així com atenció psicològica als seus fills i filles.

Aquests centres tenen caràcter permanent i d'emergència, funcionen les 24 hores del dia i presten una atenció social, psicològica i jurídica, tant en situació de crisi com d'assessorament o de teràpia en seguiment, en l'àmbit individual i grupal, i són de caràcter ambulatori, ha indicat la Generalitat en un comunicat.

La vicepresidenta ha posat l'accent en l'atenció especial a les zones rurals i d'interior, "on és més difícil accedir a aquest recurs", amb la creació de serveis itinerants a Elda (Vinalopó Mitjà), Iàtova (Foia de Bunyol), Sogorb (Alt Palància), Sant Mateu (Baix Maestrat) i Xàtiva (Costera), que ofereixen informació, prevenció i atenció psicosocial de la violència de gènere i per a la promoció de la igualtat.

Atesos per un equip interdisciplinari, ofereixen acolliment i escolta, puntual i permanent; informació sobre els drets que assisteixen a les víctimes i sobre els recursos existents per a afrontar la situació; i ajuda professional per a pal·liar o superar les conseqüències del maltractament a través d'una intervenció psicosocial i grupal.

Les professionals atenen les demandes de la víctima, valoren la situació de violència, el seu risc físic i psicològic, "establint la intervenció psicosocial i informació i assessorament jurídic adequat a les necessitats que cada dona planteja", ha explicat Mas.

7.791 dones ateses

Del total de 7.791 dones ateses el 2022, 3.526 hi acudien per primera vegada, 3.436 eren casos d'anys anteriors i 829 casos, represos. També es va atendre 664 fills i filles d'aquestes dones.

Així mateix, de les 36.232 atencions realitzades, 4.284 van ser a través del servei itinerant dels Centres Dona Rural, 17.663 es van realitzar de manera presencial, 14.204 de manera telefònica i 81, mitjançant videoconferència.

Respecte a l'atenció telefònica, des del número gratuït 900 580 888 es van atendre 67.209 telefonades.

Reinserció laboral

La vicepresidenta ha destacat les actuacions dutes a terme en matèria d'inserció sociolaboral amb 630 dones, de les quals el 38,3% va ser derivat a empreses de treball temporal.

A més, un 63,2% dels casos es van derivar al Servei Valencià d'Ocupació i Formació (Labora), el 41,1% van ser remeses a les Agències de Desenvolupament Local (ADL) i el 34%, a diferents associacions i fundacions. Un 25,2% van ser derivades a altres recursos.

De les dones a les quals s'ha realitzat seguiment d'inserció sociolaboral, un total de 228 es van incorporar al mercat laboral el 2022.

Menors en atenció psicològica infantil i juvenil

L'informe corresponent a l'any passat reflecteix també que a la Xarxa de Centres Dona es va atendre psicològicament un total de 664 fills i filles de dones víctimes de problemàtiques de maltractaments físics o psíquics.

De manera únicament individual, es va intervenir amb 628 menors, 306 xiquets i 322 xiquetes. La resta, 21 xiquets i 15 xiquetes, es van atendre en les dues modalitats, tant de manera individual com grupal, participant en els tallers psicoeducatius realitzats.

Aitana Mas ha assenyalat la importància de les accions "preventives i de promoció de la igualtat", consistents en xerrades, cursos, conferències, accions divulgatives, etc. De les 2.102 realitzades, 1.970 es van realitzar en el nivell primari, dirigides a públic general, amb un nombre de persones assistents aproximat de 40.972.

En el nivell secundari es van realitzar 132 accions dirigides a professionals i agents socials, amb un nombre de persones assistents aproximat de 1.419. Els professionals majoritaris als qui van dirigides les accions pertanyen a l'àmbit de l'educació, sanitat, forces i cossos de la seguretat de l'Estat i l'àmbit social.

També et pot interessar