Canvis de trànsit: Nous límits a les ciutats, normes per als patinets i més sanció per usar el mòbil

El govern central aprova un paquet de mesures per a reduir les víctimes i els ferits greus dels accidents de trànsit.

Un dels carrers d'una sola direcció del centre de València, on la velocitat quedarà limitada a 30 quilòmetres per hora
Un dels carrers d'una sola direcció del centre de València, on la velocitat quedarà limitada a 30 quilòmetres per hora / Shutterstock

Augmentar la penalització per manipular el mòbil al volant i limitar a 30 quilòmetres per hora la velocitat màxima dins de les ciutats. Són dos de les mesures més significatives que ha aprovat aquest dimarts el Consell de Ministres per a “millorar la seguretat de tots els usuaris de la via pública” i reduir a la meitat el nombre de víctimes i de ferits greus dels accidents de trànsit, com ha explicat el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, en la roda de premsa posterior a la reunió del Govern central.

Per a aconseguir aquest propòsit, els ministres han aprovat un avantprojecte de la llei de seguretat viària i dos reial decrets. Les mesures van encaminades a millorar l’efectivitat del carnet per punts, que es va implantar fa catorze anys. Segons ha exposat Marlaska, aquest carnet ha demostrat efectivitat, ja que s’han reduït un 57% les víctimes de trànsit el 2019 i respecte al 2006, quan van faltar 4.104 persones en sinistres a les carreteres. L’any passat van ser 1.755 defuncions. Quines són les reformes més significatives?

Carnet per punts

- Augmenten de 3 a 6 els punts per usar el mòbil amb la mà mentre es condueix. Es manté la multa de 200 euros.

- Es retiraran quatre punts (en lloc dels tres actuals) per no utilitzar el cinturó de seguretat, els sistemes de retenció infantil, el casc i altres elements de protecció. A més, se sancionarà si algun d’aquests elements de protecció s’usa malament.

- “Dur al vehicle” mecanismes de detecció de radars o cinemòmetres, encara que estiguen desactivats, es considerarà una infracció greu. Implicarà una multa de 500 euros i la pèrdua de tres punts.

- Els turismes i les motos no podran sobrepassar en 20 quilòmetres per hora els límits de velocitat en les carreteres de doble sentit quan avancen altres vehicles, com passava fins ara.

- Es podran recuperar 2 punts del carnet de conduir per fer de cursos de conducció segura certificats per la DGT.

- S’unifica en dos anys el termini sense cometre infraccions per a recuperar el saldo inicial de punts, independentment de la gravetat de la infracció comesa.

- Utilitzar dispositius d’intercomunicació no autoritzats en els exàmens de conduir es considerarà una infracció molt greu. Implicarà una sanció de 500 euros i 6 mesos sense poder tornar-se a presentar.

- Les empreses de transport de persones i de mercaderies podran accedir en línia al registre de conductors per a conéixer si el permís de conduir dels seus treballadors està vigent o no. Només s’informarà en roig (no està en vigor) o verd (sí).

Mobilitat urbana

- No es podran superar els 20 quilòmetres per hora en les vies que disposen de plataforma única de calçada i vorera, circumstància que ocorre en molts espais que comparteixen vianants i vehicles.

- En les vies d’un únic carril per sentit de circulació de dins de les poblacions, el límit de velocitat serà de 30 quilòmetres per hora.

- En les vies urbanes de dos o més carrils per sentit, el límit de velocitat continuarà sent de 50 quilòmetres per hora.

Altres vehicles de mobilitat unipersonal

- Es regulen els vehicles d’una o més rodes dotats d’una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics, com a patinets i subways, que en cap cas podran superar els 25 km/h.

- No es podrà circular amb patinets o subways per les voreres i les zones per als vianants, ni tampoc per vies interurbanes, travessies i autopistes i autovies que transcórreguen per poblacions. Ni tampoc en túnels urbans.

- Aquestos vehicles de mobilitat unipersonal hauran de complir les normes de circulació de la resta de vehicles. Això significa que els conductors es podran sotmetre a la prova d’alcoholèmia i no es podran usar auriculars.

- Aquestes tres mesures entraran en vigor el 2 de gener de 2021.

- A més, aquests vehicles hauran de tindre el corresponent certificat de circulació que acredite que compleixen els requisits tècnics contemplats en el manual, dos anys després que aquest es publique.

Permisos de conducció

- Es rebaixa als 18 anys l’edat mínima per a conduir camions (fins ara eren 21 anys) si el conductor té el certificat d’aptitud professional (CAP) de 280 hores de duració.

- Es baixa als 18 anys l’edat mínima per a conduir autocars, però sense passatgers i en un radi màxim de 50 quilòmetres. Només serà a partir dels 21 anys i amb el CAP de 280 hores quan podran portar viatgers.

- S’amplia de 3.500 kg a 4.250 kg el pes de les furgonetes que es poden conduir en territori nacional amb el permís B per al transport de mercaderies, però només quan l’increment de la massa es dega als nous sistemes de propulsió.

- S’especifiquen els equips de protecció obligatoris que han de portar els aspirants en les proves de destresa i de circulació per a obtindre dels permisos de moto.

- S’estableix la possibilitat que, en determinats casos i amb la valoració mèdica prèvia i mecànica individualitzada, es puguen autoritzar l’accés als permisos de conducció de camions i autobusos de persones amb problemes associats al sistema locomotor, gràcies als avanços en pròtesis i vehicles.

També et pot interessar