Canviar el paper dels medicaments per un QR digital, la nova proposta de la UE que no convenç els farmacèutics
Els col·legis farmacèutics i les organitzacions de consumidors alerten sobre el risc d'agegantar la bretxa digital en la gent major i col·lectius vulnerables
Damunt la taula, la reforma del reglament farmacèutic més important de la història de la Unió Europea, que encara la recta final. I entre les novetats, una proposta de gran impacte en la ciutadania: l'executiu comunitari vol eliminar els prospectes dels medicaments i substituir-los per codis QR.
L'estalvi de paper, la fàcil actualització de la informació, la consulta multilingüe i els avantatges de comptar amb un estoc comunitari són alguns dels arguments amb què els legisladors comunitaris justifiquen la iniciativa. Reforçant aquesta motivació hi ha la voluntat d'anticipar problemes recents, com el desabastiment temporal d'uns antibiòtics de Normon per la falta de paper per a imprimir els prospectes en l'idioma pertinent.
A Espanya, ni les organitzacions de consumidors ni el Consell General de Col·legis Farmacèutics ho tenen clar, per la bretxa digital que afecta els principals clients de les farmacèutiques, les persones d'edat avançada, i que també podria afectar persones d'entorns vulnerables, amb menys recursos o alfabetització informàtica. Consideren que la digitalització ha de ser un complement i no un substitut.
La proposta no està tancada. Pot tardar més d'un any a aprovar-se a Brussel·les i encara haurà de ser adaptada per cada país. La Comissió Europea vol que els diferents estats la incorporen progressivament, segons valoren la formació digital de la seua població.
A curt termini, l'escenari més realista és l'eliminació dels prospectes de les muntanyes de medicació que s'empren als hospitals, mantenint el paper en les farmàcies. Diversos centres hospitalaris espanyols participen en un projecte pilot en aquest sentit, que l'Agència Espanyola de Medicaments i els Productes Sanitaris (Aemps) vol estendre a altres recintes.
El paper continuarà, de moment, a les farmàcies, si bé ja es valoren possibilitats com el fet que només s'imprimisca el prospecte a demanda de l'usuari, una opció més que encara no ha passat de la idea al paper.