Banys d'aigua tèbia i altres consells per a dormir millor les nits de temperatures tropicals

El magazín 'El dia À Punt' parla amb Raquel López, somnòloga de la Unitat de la Son de l'Hospital General Universitari de Castelló, sobre la relació entre la calor i la dificultat per a dormir

Escolta l'entrevista a la somnòloga Raquel López en 'El dia À Punt'
24 de juny 2021 - 12:21

L'oratge està canviant i una conseqüència és l'augment de les nits tropicals i tòrrides, en què es fa difícil agafar la son. Aquestes temperatures poden provocar-nos dificultats per a dormir i també trastorns en la memòria, en l'estat d'ànim o en el nivell de concentració. "Hi ha un increment de pacients amb insomni en l'època estival, la temperatura és un factor que afecta els ritmes del son", explica Raquel López, somnòloga de la Unitat de la Son de l'Hospital General Universitari de Castelló.

Entre les mesures d'higiene del son que recomana Raquel López als seus pacients, n'hi ha una de fonamental: un bany d'aigua tèbia abans de gitar-se per a regular la temperatura corporal tant a nivell cerebral com perifèric. Segons la somnòloga "la somnolència es guanyarà quan perdem temperatura corporal i quan el cos aconseguisca un pic de mínima temperatura a nivell central".

Els pacients amb apnees del son i la síndrome de les cames inquietes també empitjoren en l'època estival. En aquest últim cas, Raquel López recomana draps d'aigua freda a les cames i estiraments abans de gitar-se.

És recomanable dormir amb aire condicionat?

"Si s'aconsegueix descansar millor, no té cap inconvenient", explica López. No obstant això, no es recomana dormir amb aire condicionat a persones asmàtiques i amb trastorns respiratoris, ja que resseca la via aèria. En el cas de pacients amb apnees del son, també pot contribuir a tindre un son menys reparador. A més, cal tindre en compte que qualsevol estímul lumínic facilitarà que caiguem en un estat d'alerta.

Hàbits generals per a aconseguir un son de qualitat

Pel que fa a la quantitat d’hores que necessitem dormir, no n'hi ha un nombre definit i la somnòloga Raquel López considera acceptable dormir-ne un mínim de sis. "L'important és tindre un son de qualitat, cal aconseguir que siga estable durant la nit i no tindre despertars", explica. Per a aconseguir-ho s'han d'adoptar uns horaris regulars per a gitar-se i despertar-se, tindre una activitat física regular però evitar fer exercisi al final del dia, i evitar els sopars abundants i l'alcohol.

 

També et pot interessar