Anfac demana ajudes per a renovar els automòbils amb tecnologies que busquen l’emissió zero

El govern espanyol vol aconseguir la neutralitat climàtica d’ací a 2050, quan el sistema elèctric haurà de ser 100% renovable.

Obertura dels tallers de cotxes durant la fase 1
Obertura dels tallers de cotxes durant la fase 1 / Luis Tejido (Efe)

El Consell de Ministres espera aprovar aquest dimarts el text definitiu de la llei del canvi climàtic, una normativa prioritària per a l’executiu de Pedro Sánchez però que arriba més tard del previst a causa de la crisi sanitària. La norma aposta per la mobilitat elèctrica i les empreses fabricants estan compromeses amb la recerca de les emissions zero, però demanen ajudes per a finançar tecnologies menys contaminants i no prohibir els vehicles de gasolina i dièsel.

“Una prohibició taxativa genera incertesa en els consumidors i paralitza el mercat”, ha expressat Noemí Navás, directora de Comunicació de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac). Navás insisteix que el sector comparteix l’objectiu de descarbonitzar el parc automobilístic i que el sistema elèctric siga 100% renovable d’ací a 2050, però reclama que es facilite a la ciutadania l’accés gradual a aparells de baixa contaminació. “El vehicle elèctric és la tecnologia més avançada per a donar aquest resultat, però s’ha de deixar espai a la innovació”, ha apuntat en una entrevista per a Les notícies del matí.

L’avantprojecte normatiu serà estudiat pel Consell de Ministres i “previsiblement” obtindrà el vistiplau per a la seua remissió com a projecte de llei al Congrés dels Diputats i la posterior tramitació parlamentària. Per a aconseguir la neutralitat climàtica en 2050, s’estableix que el 2030 les emissions de l’economia espanyola hauran de reduir-se almenys un 20% respecte a 1990.

“Per a recuperar la demanda s’han de retirar els vehicles de més de deu anys, els quals emeten una major quantitat de CO₂, NOx i partícules, responsables de la contaminació de les ciutats”, ha insistit. D’ací a 2030, es preveu que almenys el 35% del consum final de l’energia haurà de ser d’origen renovable i en el cas del sistema elèctric, la presència renovable haurà de ser de com a mínim el 70%.

Zones baixes d’emissions en ciutats

En les poblacions de més de 50.000 habitants, els ajuntaments hauran d’establir “no més tard de 2023” zones de baixes emissions en la seua planificació d’ordenació urbana, així com mesures de mitigació per a reduir les emissions de la mobilitat, com facilitar els trasllats a peu, amb bicicleta o amb transport públic. Encara més, el projecte normatiu preveu que no es renoven les autoritzacions per a explorar permisos d’investigació o concessions d’explotació d’hidrocarburs ni de fracturació hidràulica en tota Espanya.

També et pot interessar