Els alumnes dels centres públics han perdut el 30% de l'aprenentatge d'un curs per la covid
Les diferències són significatives segons el tipus de centre, i en matemàtiques la pèrdua és de 54% en l'escola pública i un 7% en la concertada
Amb motiu del segon aniversari del tancament dels col·legis per la covid, s'ha conegut que els alumnes dels centres públics han perdut entorn del 30% de l'aprenentatge d'un curs per la situació de la pandèmia, mentre que en la concertada aquesta disminució ha sigut només del 2%.
Així ho recull la investigació de la Fundació Cotec i el Centre de Polítiques Econòmiques EsadeEcPol, que conté dos estudis: Pèrdua d'aprenentatge després d'un any de pandèmia i Covid-19 i Educació: Polítiques i pràctiques per a afrontar la pèrdua d'aprenentatge.
L'anàlisi s'ha fet a partir de dades d'estudiants de quart de primària i segon de l'ESO del País Basc i les seues conclusions es poden extrapolar a la resta d'Espanya, segons explica Lucas Gortázar, director d'educació d'EsadeEcPol, un laboratori d'idees.
El document se centra en els resultats de les tres assignatures instrumentals: matemàtiques, castellà i eusquera. La pèrdua global d'aprenentatge per a tot l'alumnat va ser d'un 13% del curs escolar i les diferències són significatives entre l'escola pública i la concertada. En matemàtiques, per exemple, la pèrdua va ser del 54% en la pública i un 7% en la concertada.
Es tracta del primer estudi espanyol que analitza aquesta qüestió i que reflecteix un impacte menor a Espanya que a altres països de l'OCDE. Segons l'investigador, "la reobertura dels centres en totes les comunitats autònomes ha pal·liat en part les conseqüències devastadores del confinament". Així, Espanya és el quart país de l'OCDE amb menys dies de tancament escolar.
En termes de benestar i actituds cap a l'escola, "l'alumnat socialment més desfavorit, aquell amb un menor nivell d'aprenentatge previ i els xics van patir una deterioració més elevada del seu benestar socioemocional durant la pandèmia", indica Lucas Gortázar.
El nivell socioeconòmic no explica les diferències
Els centres de titularitat pública concentren la major part de la pèrdua d'aprenentatge, independentment del seu nivell socioeconòmic. Dins dels concertats, aquells amb un nivell previ més baix també presenten pèrdues d'aprenentatge significatives.
"És una cosa que ens ha sorprés. Les diferències tenen més a veure amb les escoles on cursen els estudis els estudiants que amb el seu origen socioeconòmic", subratlla l'investigador i assessor del Banc Mundial.