Per què els adolescents no estan en Facebook?
Altres xarxes, com ara Instagram o TikTok guanyen presència en aquest perfil de població.
Els adolescents de hui dia no volen estar en Facebook. Almenys, no és la seua xarxa social preferida. Poc més del 30% de les persones amb aquest perfil d’edat assenyalen haver entrat almenys una vegada a aquesta xarxa, molt per sota d’altres canals socials. No obstant això, n’hi ha d'altres que pugen, com és el cas de TikTok o Instagram.
Quines en són les causes? Per al professor de Comunicació Audiovisual i Social Media de la Universitat Oberta de Catalunya, Ferran Lalueza, hi ha diferents explicacions. D’una banda, Facebook es percep com una xarxa madura, on solen estar els pares, li manca frescor i aquest tast de novetat que tant atrau el públic adolescent. “Facebook està adaptada a gustos de gent més adulta”, ha afirmat.
L’altra cara de la moneda és TikTok, una plataforma que permet crear vídeos d’una durada màxima de quinze segons amb un enfocament musical. “Es percep com a fresca i diferent, que encara està per fer, elements que atrauen el públic adolescent”, ha assenyalat aquest expert. Un altre exemple és Instagram, xarxa de moda que cada vegada atrau més l’atenció del públic adolescent.
Diferenciar-se de la resta, marcar tendència i la novetat són alguns trets que atrauen els adolescents a altres canals socials, que utilitzen com a extensions d’ells mateixos per a acostar-se a la realitat. Un perfil d’edat molt suculent per a les grans empreses tecnològiques, per la seua capacitat d’atracció del mercat publicitari i la rendibilitat econòmica que això representa.
Per aquest motiu, Ferran Lalueza creu que Facebook continuarà lluitant per a trobar la fórmula màgica que el faça triomfar entre aquest sector de població. Si no, sempre li quedarà Instagram, plataforma que pertany al gegant tecnològic; fins i tot WhatsApp, també de Facebook, que va anunciar fa poc que la publicitat arribarà l'any que ve als estats de l'aplicació.