El 80% dels xiquets i adolescents estan exposats a la publicitat d'aliments i begudes no saludables
Segons un informe presentat pel Ministeri de Consum, l'alta exposició a la publicitat d'aliments no saludables està molt relacionada amb la ingesta d'aquests aliments
El 80% dels xiquets i adolescents de huit a setze anys declaren que han estat exposats a la publicitat d'aliments i begudes no saludables durant l'últim mes, segons revela l'informe "Publicitat, alimentació i drets de la infància a Espanya" realitzat per la Gasol Foundation i presentat aquest dimecres en una roda de premsa al Ministeri de Consum. Les dades de l'informe, realitzat amb una mostra de vora 5.000 participants de 8 a 18 anys, revelen que aquesta elevada exposició a la publicitat d'aliments no saludables està molt relacionada amb la ingesta d'aquests aliments.
"Un dels determinants de l'obesitat infantil és l'exposició dels xiquets a la publicitat. L'informe recull la necessitat de protegir els drets de tots els xiquets de la publicitat, ja que aquesta afecta el dret a la salut, la informació veraç, l'educació en hàbits saludables, la intimitat i la privacitat", ha declarat la directora executiva de la Gasol Foundation Europa, Cristina Ribes. En aquest sentit, l'informe mostra que la meitat dels xiquets i adolescents de la mostra declaren que han estat exposats a tres o més grups de productes d'alimentació i begudes no saludables durant l'últim mes.
Pel que fa al consum d'aquests aliments no saludables com el menjar ràpid, els aperitius salats, la brioixeria industrial i les llepolies, en tots els casos es mostra com un consum habitual, ja que el 80 % dels participants afirmen que han consumit aquest tipus d'aliments. No obstant això, dins del grup del menjar ràpid, la diferència de consum entre els que declaren que han estat exposats a la publicitat i els que declaren que no hi han estat exposats és molt xicoteta: un 80,7 % davant del 78,1 %, respectivament. Per això, la gran majoria consumeix de manera habitual menjar ràpid, independentment de l'exposició.
En el cas dels aperitius salats, tampoc no hi ha una gran diferència entre l'exposició a la publicitat i el consum, ja que el 89,3% dels que han estat exposats a la publicitat consumeixen aquests aliments davant del 83,6 % i, en el cas de la brioixeria industrial i les llepolies, el cent per cent dels enquestats declara que en consumir-los de manera habitual dins dels seus hàbits alimentaris.
En aquests casos, tal com ha explicat durant la roda de premsa el director global d'Investigació i Programes de la Gasol Foundation, el doctor Santiago F. Gómez, la publicitat ja no es relaciona de manera significativa amb el consum habitual, ja que es tracta de productes incorporats en els hàbits d'alimentació, sinó que es relaciona amb una major freqüència de consum setmanal.
De fet, la població exposada a la publicitat de menjar ràpid i aperitius salats que afirma que consumeix aquests productes dos o més dies a la setmana és un 13,3 % i un 17,3 % més gran respecte dels xiquets no exposats a la publicitat de productes d'alimentació i begudes no saludables. Finalment, en el cas dels refrescos destaca el consum de begudes energètiques. Sí que s'ha vist diferència entre l'exposició a la publicitat i el consum, ja que del grup que no hi ha estat exposat, només el 19,2% consumeix aquest tipus de begudes, i del grup que sí que hi ha estat exposat, un 38,2 % n'ha consumit.
"Aquest tipus de productes d'alimentació i begudes assoleix el 40% de la població, mentre que entre la població que no va estar exposada a la publicitat de menjar ràpid, el 26,3 per cent de la població en consumeix amb una freqüència de més de dos dies a la setmana", ha apuntat el doctor Gómez. Finalment, ha destacat que, "en un període de huit anys de vida d'un xiquet, estar exposat a la publicitat suposaria quasi ingerir 23 quilos més de sucre en el procés de creixement davant de la població que va declarar no estar exposada a la publicitat".
Amb totes aquestes xifres, el doctor Santiago F. Gómez ha assenyalat que aquest informe s'ha realitzat amb la finalitat d'incrementar l'evidència científica a Espanya sobre: el nivell d'exposició a la publicitat de productes d'alimentació i begudes no saludables entre la població infantil i adolescent; la freqüència de consum de productes no saludables, i la ingesta calòrica i de nutrients com el sucre o el sodi d'acord amb el nivell d'exposició a la publicitat.
"Un problema complex que requereix solucions complexes"
Durant la roda de premsa també ha intervingut el ministre de Consum, Alberto Garzón, que ha assenyalat que "és un problema complex que requereix solucions complexes". Ha insistit en la necessitat d'aprovar el reial decret —que no s'ha pogut aprovar ara— per a regular la publicitat d'aliments i begudes no saludables dirigida a xiquets presentat pel Ministeri el 2022.
Aquesta proposta de reial decret "està ací i ha de ser la base del treball futur, però no és només una qüestió merament institucional, hi ha una sèrie de poders enfrontats a la raó. El reial decret podria haver-se aprovat sense cap problema, però no hi ha hagut prou voluntat política. Jo crec que al final s'aconseguirà", ha declarat el ministre Garzón.
En aquest sentit, el ministre ha detallat que "un reial decret no resoldrà un problema tan complex com aquest, però contribuirà al fet que s'obtinga la seua solució". Així mateix, ha explicat que el problema resideix que, malgrat l'evidència científica, "hi ha xocs d'interessos entre mercats i empreses que legítimament fan els seus beneficis venent aquests productes en el mercat". "Els governs no podem ser àrbitres i hem d'anteposar la salut pública i la salut dels menors", ha conclòs.