Més de 7.500 trens de rodalies i mitjana distància anul·lats el 2019 a la Comunitat Valenciana

L’any passat es van presentar 25 mocions en ajuntaments “afectats per la precarització del servei”.

Estació de rodalies, en una imatge d’arxiu
Estació de rodalies, en una imatge d’arxiu / Europa Press

El govern espanyol ha xifrat en 7.593 els rodalies i trens de mitjana distància anul·lats en la Comunitat Valenciana durant el 2019, vora 2.000 més que l’any anterior. En l’últim lustre, els combois suprimits en el territori han superat els 20.500.

Així es desprén de l’escrit en resposta a la pregunta formulada pel senador de Compromís, Carles Mulet, que demanava conéixer quants trens s’han suprimit des de 2015 i els motius de la cancel·lació. “La causa principal d’aquestes supressions han sigut problemes derivats de la dotació de recursos humans i la falta de disponibilitat de material”, ha contestat l’executiu. En concret, ha exposat que el 2015 es van perdre 543 viatges; el 2016, 1.289; el 2017 en van ser 5.443; el 2018, 5.676; i finalment, el 2019, se'n van perdre 7.593. Igualment, el text detalla que les circulacions programades van ser 147.108 el 2015; 151.158 el 2016; fins a 155.442 el 2017; 157.536 en 2018 i un total de 159.155 el 2019.

L’executiu ha destacat que Renfe “està fent un esforç important per a donar solució als problemes de personal que actualment presta els seus serveis, tant en rodalies com en mitjana distància”. També admet que en els últims anys hi ha hagut desequilibris “producte de les disfuncions administratives durant els processos d’incorporació i de desvinculació o jubilació dels treballadors”.

El govern espanyol assegura que a aquests contratemps s’està donant resposta a través de processos de reposició de la plantilla, tant de personal de conducció com de personal d’atenció comercial. Així mateix, exposa que en els últims mesos s’ha produït el major nombre d’incorporacions dels últims 30 anys.

Reclamen una injecció de 174 milions d’euros per a 2020

Davant aquesta resposta del govern, Carles Mulet ha indicat en un comunicat que aquestes dades “aclareixen d’una forma contundent que la normalitat no és una tònica”. “El govern ha de prendre cartes en l’assumpte de manera immediata i retornar la credibilitat al servei i la puntualitat que els ciutadans mereixen”, ha exigit.

Compromís va reclamar la setmana passada la compareixença del ministre de Foment, José Luis Ábalos, així com dels màxims responsables d’Adif, Renfe i de Rodalies de València davant el “caos” que es viu per la falta de puntualitat del servei i les cancel·lacions constants.

“La seua nefasta gestió, que no és nova ni exclusiva d’aquest govern, està acabant amb la paciència de nombrosos usuaris, que estan abandonant el tren convencional i el servei públic per a desplaçar-se en vehicles privats”, ha retret Mulet. La coalició ha presentat una moció perquè el govern invertisca el 2020 una partida de 174 milions per al servei de rodalia. “Per a actualitzar el servei de personal, l'electrificació de la xarxa, connectar ciutats i col·laborar amb els objectius que marca l’Agenda 2030 a la qual ens vam comprometre com a país que viu en una emergència climàtica”, concreta.

Municipis que s’uneixen a la moció

La plataforma Indignats amb Renfe ha presentat fins al dia de hui un total de 25 mocions als ajuntaments “afectats per la precarització del servei”. Carcaixent, Catarroja, Algemesí, Alfafar, Sueca, Benifaió o Albaida són algunes de les localitats on denuncien que la qualitat de la prestació continua empitjorant cada dia. 

“Històricament, les inversions han sigut destinades a l’AVE i han deixat el tren convencional sota mínims en seguretat i qualitat”, denuncia la plataforma en un comunicat. Lamenten que les inversions en alta velocitat el 2018 van suposar el 80% dels pressupostos destinats al ferrocarril “i van beneficiar tan sols el 3,8% de les persones usuàries”, mentre que el tren convencional s’emportava un 20% de les inversions.

També et pot interessar

stats