El 7,2% de les persones que telefonen al 024 estan en risc imminent de suïcidi

El telèfon d'assistència i prevenció del suïcidi, que està operatiu 24 hores al dia, ha sumat en el seu primer any 1.347.403 minuts d'atenció

El 024 ha sumat en el seu primer any 1.347.403 minuts d'atenció
El 024 ha sumat en el seu primer any 1.347.403 minuts d'atenció

El 024, la línia telefònica per a l'assistència i prevenció del suïcidi, va atendre en el seu primer any de funcionament 118.885 telefonades, 8.563 (el 7,2%) de les quals procedien de persones en risc alt o molt alt de suïcidi, motiu pel qual es va alertar als serveis d'emergència.

El 024, que rep aquest nom per estar operatiu 24 hores al dia, ha sumat en el seu primer any 1.347.403 minuts d'atenció, segons dades oferides pel Ministeri de Sanitat fins al 30 d'abril, que no estableix un temps mitjà d'assistència, ja que "a cada telefonada se li dedica el temps necessari en funció del que necessita".

El 55,4% de les persones que telefonen al 024 tenen pensaments suïcides en major o menor grau i el 26,6% estan catalogades com de risc mitjà, cosa que significa una freqüència alta del pensament suïcida amb un malestar emocional intens, però que encara no s'han plantejat "com o quan dur a terme l'acte de llevar-se la vida". Un 16,5% dels qui acudeixen al 024 estan catalogats de risc baix i un 14,06% són persones que busquen informació sobre el suïcidi, entre les quals es troben, segons Sanitat, entorns educatius que sol·liciten informació, assessoria i pautes estratègiques per a poder atendre casos d'ideació en eixos espais.

També un 10,7% de les telefonades que corresponen a persones de l'entorn, que perceben en sospita de suïcidi en un familiar o un amic o requereixen l'atenció del 024 per a demanar informació sobre el duel després d'un suïcidi. Mereix especial atenció, no obstant això, eixe 7,3% (8.553 persones) que quan acudeixen a aquesta línia telefònica ho fan amb un risc de suïcidi és alt o molt alt, verificat pels professionals que l'atenen.

La línia del 024 dona cobertura a tot el país i l'atén Creu Roja i un equip multidisciplinari i presencial. El telèfon va arrancar fa un any amb la idea de rebaixar les xifres de suïcidi i les temptatives que van arribar a créixer un 30% durant la pandèmia. La creació d'aquesta línia ha sigut reivindicada des de fa molt temps per diferents col·lectius, però ningú s'atrevia a verbalitzar-la pel tabú i estigma que suposava, segons va admetre el Ministeri de Sanitat en la posada en marxa del telèfon.

El 024 de prevenció de la conducta suïcida s'emmarca en l'Estratègia de Salut Mental posada en marxa pel Ministeri de Sanitat, aprovada pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut.

També et pot interessar

stats