Entre les 229 víctimes de la dana hi havia 37 dependents connectats al servici de teleassistència

El servici de teleassistència que atén persones dependents en la Comunitat Valenciana va incloure en les comunicacions que van tindre amb usuaris els dies 28 i 29 d'octubre avisos sobre les condicions meteorològiques que s'anaven a produir per la dana. Entre les 229 víctimes mortals de la dana, 37 eren majors usuàries d'esta atenció, segons es desprén de la resposta oferida per la vicepresidenta del Consell i consellera de Servicis Socials, Susana Camarero, a una pregunta plantejada pel PSPV a les Corts.
En el text s'assegura que el dilluns dia 28 d'octubre, els professionals de l'empresa prestatària del servici de teleassistència "van incloure, en cadascuna de les comunicacions emeses o rebudes en el seu centre d'atenció, els avisos de precaució als usuaris i usuàries per l'alerta meteorològica d'Aemet per dana". Són persones dependents, a les quals s'atén telefònicament quan patixen alguna incidència i també els avisen d'episodis de calor o pluges destacades.
L'escrit de Camarero, a què ha tingut accés Efe, assenyala a més que el mateix dimarts 29 d'octubre, "des de les 8:30 hores del matí, i després de la nova consulta a Aemet en la qual eleva el nivell d'avís a roig, es va traslladar de nou els missatges i alertes de precaució als usuaris i usuàries en les comunicacions efectuades durant tot el dia". Fonts de la Conselleria de Servicis Socials han ressaltat a EFE que no està entre les funcions del servei de teleassistència emetre alertes als usuaris i que, a pesar d'això, aquells dies es va anar informant de les condicions meteorològiques a aquelles persones dependents amb les quals es contactava cada dia, com es fa de manera habitual quan hi ha onades de calor o riscos de tempestes, perquè tinguen precaució.
En este sentit, la directora general de dependència i persones majors, Beatriz Simón, ha afirmat este divendres que el servici de teleassistència és assistencial i no un servei d'emergències ni d'alertes, i la població en general ha de ser alertada per altres mitjans. "L'alerta climatològica li correspon a Aemet, no a nosaltres. Som un servici assistencial i en el moment que ja ha passat [l'alerta] se'ls presta absoluta assistència a les persones", ha dit als mitjans de comunicació en l'acte de lliurament dels Premis Turisme Comunitat Valenciana 2025 a València. Simón ha remarcat que el servici que supervisa "va funcionar perfectament" i que va incrementar els efectius en les jornades posteriors a la dana. Ha insistit, per això, que quan es produeix una situació d'emergència hi ha altres llits per a informar la ciutadania: "L'emergència li correspon a qui li correspon, i per a això estan Aemet, la Confederació [Hidrogràfica del Xúquer] i els Cecopal municipals, i no al servici de teleassistència".
El PSPV-PSOE ha demanat més explicacions i ha anticipat que portarà al jutjat que investiga la gestió de la dana la informació relativa als 37 usuaris dependents que eren usuaris de l'assistència i que van morir en les riuades. El síndic dels socialistes valencians a les Corts, José Muñoz, ha lamentat que "el 29 d'octubre les persones dependents que estaven a casa demanant auxili i prement un botó no es van trobar a ningú a l'altre costat". Per això, el principal partit de l'oposició ha exigit la compareixença urgent de la vicepresidenta del Consell, Susana Camarero, a les Corts. A més, han criticat que "la corrupció moral del Consell i la poca humanitat del PP fa insostenible que Mazón i tot el seu equip continuen en la Generalitat. Demanem la dimissió i una convocatòria electoral".