El 16% de l'alumnat de centres públics prové d'entorns menys favorables

La mitjana espanyola es del 33%, xifra que situa a la Comunitat Valenciana per damunt en l'índex d'equitat, segons l'IVIE i el BBVA.

El 16% de l\'alumnat de centres públics prové d\'entorns menys favorables
El 16% de l'alumnat de centres públics prové d'entorns menys favorables

Un 16% dels xiquets i xiquetes de les escoles públiques de la Comunitat Valenciana provenen d'entorns socioeconòmics poc favorables. A l'estat espanyol, aquest percentatge puja al 33%, i es dispara en comuintats com ara Extremadura, les Canàries o Andalusia, on arriben a marques del 50% d'alumnat. En el cas dels centres de titularitat privada al territori valencià, en representen el 6% del total. Són dades de l'informe Esenciales, elaborat per la Fundació BBVA i l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE). 

A la Comunitat Valenciana, el 76% del total de xiquets i xiquetes escolaritzats provenen d'un nivell socioeconòmic mitjà i el 8%, d'entorns més favorables, uns percentatges que representen el 56% i el 38%, en el cas de l'ensenyament privat. 

Perden l'equivalent a dos anys d'estudi

L'informe analitza els entorns de l'alumnat de centres espanyols, "clarament rellevants per als seus resultats formatius, tant en termes de les competències aconseguides com del ritme d'avanç en els estudis", segons els autors. Un exemple: la puntuació PISA en ciències d'un alumne o alumna d'un centre d'entorn més favorable supera la d'un menys favorable en vora 67 punts. Això equival a dos anys d'estudi, ja que segons subratlla l'informe, "l'alumne amb un entorn menys favorable tardarà més temps a adquirir les competències, probablement perdrà algun curs, i tindrà un nivell més baix al final dels seus estudis obligatoris". D'altra banda, la investigació indica que la probabilitat de ser repetidor és més gran en els centres públics i es multiplica per 6,5 entre els alumnes d'entorns desfavorables. 

Per a l'equip que ha firmat l'estudi, els sistemes educatius més "equitatius" són aquells que "aconsegueixen minimitzar l'efecte de l'entorn en els resultats de l'alumnat", entre els quals destaca els sistemes educatius de Castella i Lleó, Navarra, Galícia, Aragó i la Comunitat Valenciana. 

També et pot interessar