13 anys de l’accident de metro de València, el més greu de la història d’Espanya

En espera, únicament, de conéixer la data del juí, les víctimes diuen que volen recuperar la normalitat.

VÍDEO | 13 anys de l’accident de metro de València, el més greu de la història d’Espanya

43 morts i 47 ferits: aquest dimecres es compleixen tretze anys de l’accident de metro més greu de la història d’Espanya. El 3 de juliol de 2006, un comboi de la línia 1 de Metrovalència va descarrilar en una revolta. Les famílies de les víctimes sempre han mantingut que l’accident es va produir per un cúmul de circumstàncies, entre les quals hi ha, la manca de manteniment de la línia i l’absència de mesures de seguretat. 

Ara, en espera, només, de conéixer la data de juí del sinistre, després de l’obertura de juí oral, la portaveu de l’Associació de Víctimes, Rosa Garrote, ha explicat que faran acte públic de record, ja que “no hi ha res a comunicar ni res a reivindicar”, i que el que volen és “anar reprenent la normalitat”. Garrote ha expressat la voluntat de les víctimes que “es faça un pas més i es reflectisca la responsabilitat directa de les decisions de les persones que tenien la capacitat d’evitar l’accident”. 

Cada 3 de juliol

El 3 de juliol és també la data simbòlica en què, cada mes, les famílies de les víctimes es van concentrar durant anys a la plaça de la Mare de Déu de València, reclamant respostes polítiques i judicials. Aquestes responsabilitats no les van veure assumides fins al 2015, després d’anunciar-se la creació d’una nova comissió parlamentària, una llei ferroviària i un protocol d’atenció a les víctimes. L’any següent, deu anys després de l’accident, la Conselleria de Transports i Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana van voler retornar el nom a l’estació de Jesús i, en l’acte mateix es va aprofitar per a comunicar que s’havia tancat la comissió parlamentària i s’havia publicat el dictamen.

En 2017, l’aniversari de l’accident va coincidir amb la decisió de la jutgessa d’arxivar el cas, per haver descartat responsabilitats penals. L’Associació i la Fiscalia van recórrer contra la decisió en l’Audiència de València. Aquest tribunal va obligar a reobrir la investigació i va ser al febrer d’enguany quan la titular del jutjat d’instrucció número 21 de València va decretar l’obertura del judici oral, que farà seure en el banc dels acusats directius de Ferrocarrils de la Generalitat, entre els quals està l’exgerent Marisa Gracia

Per a l’Associació, el juí els donarà la possiblitat de demanar explicacions a les persones que tenien la capacitat d’evitar l’accident, “un pas més” en l’assumpció de responsabilitats. 

També et pot interessar