10 anys de l'arribada de l'AVE a la Comunitat Valenciana

José Luis Ábalos, Ximo Puig i Joan Ribó inauguren una mostra a l'estació Joaquim Sorolla sobre aquesta fita.

José Luis Ábalos, Ximo Puig, Joan Ribó, Gloria Calero, Arcadi España i Sandra Gómez a l'estació Joaquim Sorolla
José Luis Ábalos, Ximo Puig, Joan Ribó, Gloria Calero, Arcadi España i Sandra Gómez a l'estació Joaquim Sorolla / Generalitat Valenciana

Amb motiu del desé aniversari de l'arribada de l'AVE a la Comunitat Valenciana, aquest dissabte ha tingut lloc un acte commemoratiu a l'estació Joaquim Sorolla de València en què s'ha inaugurat una exposició sobre aquesta fita.

En el parlament, l'alcalde de València, Joan Ribó, ha destacat que l'AVE ha competit fortament amb els desplaçaments en avió i per carretera, i ha oferit una opció més ecològica i sostenible. Tot i això, Ribó considera que l'anàlisi del mapa de l'alta velocitat espanyola permet extraure una conclusió: "Són unes línies ferroviàries pensades per a comunicar Madrid amb la resta de grans ciutats espanyoles en detriment d'altres, com l'eix ferroviari mediterrani, que s'han ajornat de forma il·limitada i mai acaben de finalitzar-se, encara que siguen prioritàries per al turisme i l'exportació valencians". A més, l'alcalde ha reclamat l'execució del soterrament de les vies, l'estació passant ꟷcom ja tenen altres ciutatsꟷ o el desenvolupament d'una xarxa de rodalies amb diferents estacions a la ciutat.

El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, per la seua part, ha incidit en l'augment de la mobilitat per ferrocarril que ha suposat l'AVE. "En els primers cent dies, l'AVE Madrid-València va superar el mig milió de viatgers. En només un mes de funcionament, 129.000 persones viatjaren en els trens. En un any, aquesta xifra ja s'havia triplicat", ha detallat José Luis Ábalos. "La mobilitat és un dret bàsic", ha afirmat el ministre, i l'impacte d'aquesta línia ha sigut enorme per al sector turístic i per al de viatges d'empresa, segons ha assenyalat. Ábalos ha parlat també del seu paper en la transició a un nou model de desenvolupament sostenible i respectuós amb el medi ambient.

Ha tancat el torn d'intervencions el president de la Generalitat, Ximo Puig, que ha recordat que fa 10 anys es complia un anhel de la societat civil valenciana, que esperava l'alta velocitat des de feia dues dècades. Segons el cap del Consell, "l'antiga via de Madrid s'ha convertit en el corredor de mercaderies fonamental d'Espanya, perquè mentre el transport de mercaderies per ferrocarril a penes suposa el 5% del total, en el corredor Madrid-València arriba al 30%, sis vegades més i quasi el doble de la mitjana europea".

"Si al 2010 era inconcebible que la primera i la tercera capital d'Espanya no estigueren connectades, al 2020 resulta antinatural que la segona i la tercera no estiguen unides per l'alta velocitat" ha dit Puig. El cap del Consell ha instat a "repensar l'AVE com un instrument per a la cohesió transversal de l'Espanya real, una Espanya en què ni tot passe per Madrid ni tot estiga a Madrid; una Espanya en què també necessitem la inversió en rodalies que el govern, a través del pressupost ja ha posat, i que serà la palanca per a vertebrar aquesta Espanya real que s'alça cada dia per a anar a treballar o a estudiar", ha assegurat.

A l'acte també han assistit, entre altres, la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Gloria Calero, el conseller de Política Territorial, Arcadi España, i la vicealcaldessa de València, Sandra Gómez.

També et pot interessar

stats