Un expert defén que les prediccions d’Aemet per a la dana foren adequades, però cal “millorar” els models

També considera que "la gestió de la informació clarament va ser millorable"

Declaracions de Félix Ramón Francès, catedratic d'enginyeria de Camins, Canals i Ports de la UPV / À Punt NTC

El catedràtic de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de la Universitat Politècnica de València (UPV), Félix Ramón Francés, ha defensat que les prediccions de l'Agència Estatal de Meteorologia (Aemet) per al 29 d'octubre, foren “adequades”, però ha considerat necessari “millorar” els models i incorporar, per exemple, “un nivell més d'alerta”.

“Tothom ha fet més o menys bé les coses i tothom ha comés errors el dia 29 o el 28 i errors anteriors que condueixen als errors del dia 29”, ha assenyalat durant la seua compareixença este dimarts en la comissió d'investigació de la dana en les Corts. L’expert ha afirmat que la predicció de l'organisme estatal va ser “bastant adequada" i "per això va canviar a roig l'alerta". “Tots podien haver millorat el que es va fer”, ha asseverat.

En resum, això s'hauria aconseguit amb “una millor predicció amb una incertesa associada, tenint models de predicció i una bona transmissió de la informació en general" tant de fora cap al Cecopi com dins del mateix Cecopi. Sobre els plans d'emergència municipals afirma que “també serveixen per a salvar vides", però que, en este moment, ha lamentat, són “bastant tristos”.

Respecte a la situació del barranc de Poio aquell dia, ha assenyalat que “hi havia pluja, però no la magnitud que realment va caure”, i que Aemet “encerta la localització i que anaven a ser magnituds importants, però no la magnitud”. Per tant, ha considerat que l'agència estatal “potser ha de transmetre la seua incertesa de les peticions, incloent-hi, per exemple, un nivell més d'alerta”.

“Per descomptat, crec que a la Comunitat Valenciana fa falta un nivell més, perquè no és el mateix 180 mm, que és a partir del qual és l'alerta roja, que 300, no dic ja 600”, ha exposat l'expert, que ha afirmat que “més endavant” del dia 29 d'octubre, “al migdia”, Aemet “ja s'equivoca més en eixa predicció”. Per este motiu, veu necessari que l'agència “ha de fer un esforç a millorar la seua predicció” i els seus models.

Gestió clarament millorable

Sobre la gestió d'emergències, ha afirmat que ell "també pensava que teníem un bon sistema" i sabia "que hi havia un protocol molt rígid", però al seu judici "la gestió de la informació clarament va ser millorable". Sobre este tema, ha apuntat que el setembre de 2024 "va començar un contracte d'actualització d'un sistema de gestió d'informació que, per descomptat, a l'octubre no estava operatiu", i la CHX "estava darrere de tindre un sistema de predicció hidrològic com té fa molt temps l'Ebre".

En un altre ordre d'assumptes, Francés ha valorat que el Patricova "claríssimament ha sigut positiu, però que per descomptat és millorable", i ha assenyalat que el mateix pla "estableix que cada 10 anys cal actualitzar-lo". En este punt, s'ha mostrat partidari d'incloure en eixa actualització el fet de “considerar no solament el canvi climàtic, sinó també els canvis del sòl futurs, tenint en compte la planificació i les possibles evolucions”.

També et pot interessar

stats