València, Barcelona, Madrid, Saragossa i la Corunya proposen que es destine el 0,25% del PIB al transport urbà

L’objectiu és crear un marc “estable” perquè la dotació no la decidisca el "govern de torn".

Reunió dels regidors de Medi Ambient de València, Madrid, Barcelona, Saragossa i la Corunya
Reunió dels regidors de Medi Ambient de València, Madrid, Barcelona, Saragossa i la Corunya / Europa Press

Els ajuntaments de València, Barcelona, Madrid, Saragossa i la Corunya han presentat l'esborrany d'una llei de finançament de transport públic col·lectiu de ciutats i àrees metropolitanes, que establisca que el 0,25% del PIB es destine a cobrir les despeses de les xarxes de transport de les ciutats. A més, estableix que s’incloga un fons per a inversions en els serveis i infraestructures.

L'objectiu és crear un marc "estable" que regule els recursos que l'executiu espanyol destina als municipis de més de 50.000 habitants, amb un fons estatal basat en "criteris objectius" perquè la dotació no la decidisca el "govern de torn" en els pressupostos generals de l'Estat ni quede "a costa de les comunitats autònomes".

L’esborrany sorgeix d'una proposició no de llei en la comissió de Foment del Congrés en la qual s'instava al govern espanyol a reunir-se amb totes les ciutats per a establir un marc legal que regule el traspàs de recursos a les corporacions locals en matèria de transport públic.

La proposta, a la qual esperen que se sumen més ajuntaments i partits, incideix que es reserve "de forma estable" el 0,25% del PIB al transport de ciutats i àrees metropolitanes i es cree un fons per a inversions que tindran "requisits d'eficiència" i estiguen encaminades a un model sostenible.

Tal com s’ha acordat en la reunió, si l’executiu espanyol no "fa seua" la proposta de llei abans del 19 de març, els diputats de Compromís i Units Podem la portaran al Congrés per a iniciar-ne la tramitació. 

També et pot interessar

stats