Sánchez compareixerà finalment este dimecres al Congrés després d'un canvi d'agenda

Serà 48 hores després de reunir l'executiva federal del PSOE per primera vegada després de la dimissió de Cerdán

Sánchez, en la roda de premsa que va tindre lloc a la seu del PSOE, a Ferraz, dijous passat
Sánchez, en la roda de premsa que va tindre lloc a la seu del PSOE, a Ferraz, dijous / Europa Press

El president del govern, Pedro Sánchez, respondrà finalment este dimecres a la sessió de contrl del Congrés a les preguntes dels grups parlamentaris després d'ajornar-se la conferència de l'ONU que s'anava a celebrar la setmana que ve a Nova York i a la qual tenia previst assistir.

Així ho han confirmat a EFE fonts parlamentàries després que el govern s'haja posat en contacte amb els grups parlamentaris per a informar-los del canvi i perquè puguen presentar este dilluns les preguntes dirigides al cap de l'executiu.

La sessió, com és previsible, estarà centrada en la crisi oberta després de la dimissió del fins ara secretari d'Organització del PSOE, Santos Cerdán, després que un informe de la Guàrdia Civil el relacionara amb el cas Koldo i una possible trama de comissions en obres públiques.

Fonts parlamentàries han confirmat a EFE la presència de Sánchez en la sessió de control del ple després que el govern s'haja posat en contacte amb els grups per a informar-los del canvi i perquè puguen presentar este dilluns les preguntes dirigides al cap de l'executiu.

El canvi d'agenda donarà peu a un últim cara a cara entre Sánchez i el líder de l'oposició, Alberto Núñez Feijóo, en este període de sessions. També Vox i ERC podrien preguntar al president del govern.

Fonts socialistes destaquen que Sánchez no s'amagarà i vol donar la cara. L'última volta que va intervindre va ser este dijous, quan va comparéixer en roda de premsa a la seu del partit del carrer Ferraz per a demanar perdó als ciutadans. Tot just després que Cerdán dimitira i avançara que renunciava també a l'acta de diputat —pas que previsiblement farà este dilluns.

Sánchez medita sol

Divendres se'n va anar a la finca toledana de Quintos de Mora, residència que pertany a l'Organisme Autònom Parcs Nacionals i en la qual en altres ocasions s'ha reunit amb el seu gabinet per a reflexionar i preparar la legislatura. En esta ocasió se'n va anar tot sol i va tornar dissabte.

Sánchez medita i sospesa noves mesures per a parar una crisi que ha sacsejat al partit, conscient que tant els seus socis com molts socialistes creuen que no és suficient amb el que va proposar dijous. En qualsevol cas, recalquen les fonts consultades, segueix sense plantejar-se la possibilitat d'un avançament electoral i circumscriu el cas Koldo només a l'àmbit del partit, on vol centrar els canvis.

Reunió de l'executiva este dilluns

L'executiva federal del PSOE es reunirà per primera vegada este dilluns i s'espera que Sánchez els anuncie nous passos i mesures. En la seua compareixença als mitjans de dijous, Sánchez va anunciar una auditoria externa dels comptes del partit per a buidar tota ombra de dubte sobre la seua neteja, i una reestructuració de la direcció nacional del partit.

Una executiva elegida fa poc més de set mesos, en el congrés que els socialistes van fer a Sevilla, i en la qual Cerdán va ser reelegit com a secretari d'Organització, càrrec que havia assumit després de l'eixida de José Luis Ábalos del partit també pel cas Koldo.

Pressions internes i externes per a prendre mesures

A la reunió Sánchez arriba pressionat no sols per l'oposició que —exigeix eleccions i inclús una moció de censura— o els seus socis —que demanen explicacions per a recobrar la confiança i avaluar la viabilitat d'esgotar la legislatura— sinó també sectors del PSOE que veuen complicat poder arribar al 2027 després d'este escàndol.

En la roda de premsa després de l'eixida de Cerdán, Sánchez va informar que es farà un comité federal a Sevilla el 5 de juliol, en el qual s'elegirà un nou secretari d'organització i es durà a terme una "reestructuració" de la direcció nacional. De moment, es desconeix la profunditat dels canvis.

Encara que una part del partit dona suport en públic i en privat al secretari general, hi ha també veus que demanen un congrés extraordinari en el qual se sotmeta al vot de la militància; i altres li han reclamat més contundència i més mesures, fins i tot, li recomanen avançar els comicis generals del 2027. Sánchez va descartar eixa opció i va circumscriure els problemes i la necessitat de canvis a l'àmbit del partit, però diversos dels aliats de la investidura han deixat clar que la situació ha variat també per al govern.

No obstant això, Sánchez està pendent de parlar amb diversos socis i aliats. Dos d'ells, ERC i el BNG, ja han demanat que comparega al ple del Congrés per a donar explicacions, Podem ha plantejat crear una comissió d'investigació, i el PNB li ha demanat més contundència. Sumar reclama la convocatòria urgent de la comissió de seguiment el pacte de govern i Junts, que confia reunir-se amb Sánchez els pròxims dies per a analitzar el nou escenari, ha avisat que vol aprofitar l'actual sacsejada i "les debilitats" de l'estat espanyol en benefici de Catalunya.

Tot ha canviat des que es va difondre l'informe de l'UCO de la Guàrdia Civil que va assenyalar Cerdán, i les gravacions en les quals apareix parlant amb l'exministre i l'exassessor Koldo García sobre suposades comissions en obres públiques. Si Cerdán compleix el que ha anunciat, quan este dimecres se celebre la sessió de control ja haurà renunciat a l'acta de diputat, un pas esperat pel seu grup parlamentari des que ho avançara dijous.

També et pot interessar

stats