Sánchez fixa la segona meitat del mes de maig com "l'horitzó de desescalada"
El president del govern espanyol advoca perquè els pactes de reconstrucció se subscriguen també a les comunitats autònomes.
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha defés que els pactes per a la reconstrucció no se subscriguen només en l'àmbit estatal, sinó que ho facen també en els "diferents escalons" de la divisió administrativa espanyola, com les autonomies i "hi governe qui hi governe".
En el ple del Congrés perquè s'autoritze la tercera pròrroga de l'estat d'alarma, Sánchez ha fixat la segona meitat del mes de maig com "l'horitzó de desescalada" de les mesures que s'han adoptat amb l'estat d'alarma per a fer front a la pandèmia de coronavirus. Així mateix, ha matisat que "la desescalada serà lenta i gradual perquè ha de ser segura" i que "no hi haurà decisions definitives, sinó avanços i retrocessos en funció del comportament del virus".
Amb aquest horitzó de desescalada, ha explicat que s'aniran modificant les condicions de l'estat d'alarma i que s’ajustaran als nous escenaris, sempre amb la premissa de mantindre fora de perill el sistema de salut. "No correrem cap risc que ens porte de tornada a la dolorosa situació", ha assenyalat. De fet, ha garantit que Espanya seguirà en tot moment els criteris de l'Organització Mundial de Salut (OMS).
El nou decret d’estat d’alarma inclourà dues modificacions, la primera consistent a alleujar el confinament dels menors, que no alterarà la regla de confinament general, que continua en vigor. Després de la rectificació respecte a les condicions en què poden eixir els xiquets, Sánchez hareconegut que el govern “peca de prudència” en la rebaixa de lesrestriccions”.
I la segona és que aquest nou decret permetrà suavitzar les regles de confinament. Per això el govern espanyol habilita el Ministeri de Sanitat a modificar, ampliar o restringir les mesures, llocs, establiments, activitats comercials, culturals, i recreatives permeses. A més, també podrà dictar ordes i instruccions que determinen l'abast d'altres desplaçaments ja permesos, per a anar avançant en les següents etapes. “Farem passos cap avant i cap arrere segons es comporte la pandèmia en els territoris”, ha assegurat Sánchez.
Fons europeu amb deute perpetu d'1,5 milions
D'altra banda, Sánchez ha explicat que la proposta espanyola de crear un fons europeu amb deute perpetu d'1,5 milions d'euros està "a l'altura de la gravetat" de la situació provocada pel coronavirus i és "assumible" pels socis "més reticents".
Així, ha dit que confia que del Consell Europeu que se celebrarà aquest dijous puga eixir un primer consens que vaja en la línia d'Espanya d'un pressupost ambiciós i unes polítiques de cohesió fortes. “El marc financer pluriennal està en el centre de totes les nostres negociacions, ja que el quadre macroeconòmic que regia les condicions anteriors ha caducat amb la pandèmia”, ha indicat.
A més, ha indicat que el Consell Europeu ha de donar la benvinguda al paquet financer aprovat per l'Eurogrup i exigir la finalització del treball preparatori perquè els instruments estiguen llestos l'1 de juny com a tard perquè “és clau per a Europa i per a Espanya”.
Més llegit
-
Dilluns d'inestabilitat: avís taronja a tot el litoral de València i Castelló i al nord d'Alacant
-
Reobri l'AP-7 a Catalunya, però l'N-340 està tallada
-
Els alcaldes afectats per la dana, protagonistes en la recepció del 12 d’Octubre al Palau Reial
-
La història de superació de Tatiana Roig, periodista i artista plàstica amb artritis reumatoide
-
L'112 registra prop de mil incidents per pluja des del Nou d’Octubre
-
L'Aemet desactiva els avisos taronja i manté només el groc al nord de Castelló i al litoral sud de València
Més vist
-
José Moreno Alegre, sergent de la Guàrdia Civil, explica com va ser el primer registre a la casa dels Anglés el 1993
-
12.10.2025 | Informatiu migdia | L'oratge
-
El millor moment del capítol 470: l'ultimàtum de Remigi a Jimena
-
12.10.2025 | Informatiu migdia
-
12.10.2025 | Crònica de la reconstrucció
-
13.10.2025 | Les notícies del matí | TV | Tercera hora
Més escoltat
-
13.10.2025 | Les notícies del migdia
-
12.10.2025 | Fem banda T2
-
13.10.2025 | Cadena de valor | Possible pujada de l'SMI per a 2026
-
13.10.2025 | "El Gastroturista", amb Vicent Gil | El Gran Llibre (Secret) de la Paella
-
12.10.2025 | Les notícies de migdia cap de setmana
-
12.10.2025 | Fora de cobertura T2