Les reivindicacions valencianes esperen Pedro Sánchez

El corredor mediterrani, el transport metropolità i sobretot el nou model de finançament són algunes de les reivindicacions valencianes.

Ximo Puig (esquerra) i Pedro Sánchez (dreta) en una foto d'arxiu.
Ximo Puig (esquerra) i Pedro Sánchez (dreta) en una foto d'arxiu.

Lleialtat reivindicativa. Així qualifica el president de la Generalitat, Ximo Puig, la relació que mantindrà el seu govern amb l'executiu de Pedro Sánchez. I és que tot i ser del mateix partit polític, i garantir-li tot el suport que puga donar-li des de la Comunitat Valenciana, la Generalitat no li pot donar els 100 dies de gràcia que tot govern necessita per a poder ser valorat. L'actual sistema de finançament que el govern de Rajoy es va comprometre a canviar abans de 2018 ha arribat a l'equador de l'any sense haver sigut substituït per un més igualitari, i això són menys diners per a fer polítiques socials, educatives o per a invertir en infraestructures. I tant és així que tots els partits polítics, els empresaris i els sindicats coincideixen a qualificar-ho de prioritat. També aquest cap de setmana, la presidenta del PP de la Comunitat Valenciana, Isabel Bonig, encapçalava amb aquesta demanda la seua llista de reivindicacions al nou president del Govern espanyol. I a aquest nou model de finançament afegia el manteniment del transvasament del Tajo-Segura a què s'oposa el Govern de Castella-la Manxa. 

Però la llista de reivindicacions va més enllà del nou model de finançament. Pel que fa a les infraestructures, el corredor mediterrani és vital i porta un retard considerable. És cert que el govern de Pedro Sánchez haurà d'ajustar-se als pressupostos del Partit Popular, i això, sempre que el mateix PP no decidisca vetar-los en el Senat. Però en els pressupostos del 2018 hi ha prevista una partida per a aquest 2018 de prop de 1.000 milions d'euros i si Sánchez l'executa, això suposaria un 23% més del que es va invertir en esta obra durant el 2017. 

El transport metropolità de València és una altra de les reivindicacions que mig centenar d'alcaldes van deixar clara el passat més d'abril quan es van concentrar a Madrid per a demanar un tracte no discriminatori. I és que mentre els transports metropolitans de Madrid, Barcelona, Sevilla o  Canàries reben importants aportacions de l'Estat, els de València en un principi no anaven a rebre res. Finalment, Ciutadans va acordar amb Montoro una aportació de 10 milions d'euros, que ara cal que es faça efectiva.

Són algunes de les reivindiacions valencianes que esperen Pedro Sánchez. Algunes, com el nou model de finançament porten anys de retard, però n'hi ha d'altres com el corredor mediterrani que haurien d'haver estat acabades fa dècades. Caldrà ser perseverant en la lleialtat reivindicativa amb la qual Puig ja ha advertit Sánchez que pensa posar per davant els interessos generals dels valencians. 

També et pot interessar

stats