Quines són les grans inversions que rebran fons i les que es queden fora dels pressupostos per a 2022?

La connexió ferroviària entre el port de València i Ford Almussafes o 123 milions per als ports estan previstos; el túnel passant de València, el tren de la costa i l'accés ferroviari a l'aeroport d'Alacant-Elx es queden pendents

Les instal·lacions del port de València, en una imatge d'arxiu
Les instal·lacions del port de València, en una imatge d'arxiu / @AutPortValencia

A la Comunitat Valenciana hui és dia de mirar els pressupostos en detall, després de comunicar-se ahir de vesprada les grans dades. La Comunitat Valenciana rebrà 1.208,61 milions d'euros d'inversions pròpies de l'Estat i se situa com la tercera comunitat autònoma amb una major assignació, i un 9,3% del total. En qualsevol cas, cau el pes relatiu dels fons que rebrà del 9,6% que representava el 2021 al 9,3% de l’any vinent.

I mentre el PSPV-PSOE destaca que el pressupost per a la Generalitat creix un 3,7%, les crítiques per les absències o per la insuficiència d'algunes partides no s'han fet esperar. Ara, quines són les inversions més importants i també quines s'han quedat fora?

Entre les inversions que sí que es recullen amb partides concretes en el projecte de pressupostos es troba la connexió ferroviària entre el port de València i la planta de Ford a Almussafes, dotada amb 10 milions d'euros, important per a la factoria i la indústria auxiliar que l'envolta; també estan previstos 123 milions d'euros per als ports valencians; i entre les inversions previstes en carreteres (més de 230 milions d'euros) destaquen les partides per a l'A-7 entre Crevillent i Oriola, per a la V-30 a l'aeroport de València, el bypass entre El Puig i Paterna i l'ampliació de la V-21 d'entrada a la ciutat de València.

Els projectes significatius que es queden fora

Per contra, queden sense dotació en els pressupostos de 2022 alguns projectes llargament reclamats. El túnel passant del Parc Central de València, el tren de la costa i l'accés ferroviari a l'aeroport d'Alacant-Elx. A Castelló es destinaran poc més de 300.000 euros per a la recuperació de la costa.

Compromís s'ha mostrat molt crític. El diputat valencianista Joan Baldoví considera "absolutament ridícula" la inversió en Rodalies, especialment a la província de Castelló, i emfatitza que la proposta del govern espanyol "deixa de costat inversions imprescindibles per als valencians i valencianes, com són el túnel passant i la connexió de l'aeroport d'Alacant amb Elx". Baldoví ha remarcat que la proposta del govern "redueix a la meitat les inversions a les comarques d'Alacant".

També des de Compromís, el síndic a les Corts Valencianes, Fran Ferri, ha parlat de "moltes ombres" amb la Comunitat Valenciana i ha dit que són "molt millorables" i "incompleixen l'Estatut d'Autonomia", per la qual cosa ha anunciat que presentaran esmenes.

L'oposició política valenciana també s'ha mostrat molt crítica. La síndica del PP a les Corts, María José Català, considera que els PGE per a 2022 "demostren que Pedro Sánchez ha posat fre a la competitivitat valenciana" i que "ha decidit boicotejar el progrés de la Comunitat congelant els grans projectes que són necessaris". Català ha lamentat que s'hagen "congelat" els grans projectes com el canal d'accés a València (que no apareix en els pressupostos), l'ample ferroviari estàndard entre València i Castelló o que el túnel passant s'ajorne per a 2023.

Per la seua banda, la síndica de Ciutadans a les Corts, Ruth Merino, ha lamentat que "un any més, la inversió de l'Estat relega la Comunitat Valenciana en benefici dels qui se salten la llei", en relació amb el projecte de pressupostos generals de l’Estat (PGE) per a 2022.

En canvi, el president de la Generalitat, Ximo Puig, considera que els pressupostos per a l'any vinent van "pel camí correcte" i mantenen la senda de l'augment de la inversió per a la Comunitat Valenciana, cosa que veu "molt positiva" per a la reactivació i la recuperació socioeconòmica.

I la delegada del govern espanyol a la Comunitat Valenciana, Gloria Calero, ha destacat que la inversió prevista és "la més alta dels últims deu anys". Calero ha argumentat que a la inversió real (que representa el 9,3% del total) se li sumen una sèrie de transferències i inversions que eleven aquest percentatge a l’11,4%, xifra que supera la referència que estableix l'Estatut d'Autonomia (inversió similar al pes poblacional, 10,7%).

També et pot interessar