Puente nega al Senat deficiències en els trens: "Només falta sentir que amb Franco anaven millor"
El ministre de Transports demana perdó als usuaris per les incidències de l'últim mes en una compareixença a petició del PP en què acusa l'oposició de llançar crítiques "partidistes i irresponsables"
El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha defensat este divendres la gestió del sistema ferroviari espanyol en una compareixença extraordinària al Senat a petició del PP que arriba després d'un estiu marcat per diverses incidències en la xarxa repartides pel territori nacional que han col·lapsat, sobretot, l'estació d'alta velocitat de Madrid-Chamartín, i també han tingut afectació a la Comunitat Valenciana. Tot i reconéixer que cal treballar per a millorar el servei, Puente ha qualificat les crítiques de l'oposició de "partidistes i irresponsables" i ha ironitzat que només li faltava sentir que "amb Franco els trens anaven millor".
En la intervenció davant de la comissió de transport de la cambra alta, el responsable de Renfe i Adif ha recalcat que "el tren viu a Espanya el millor moment de la seua història, amb rècord rere rècord de viatgers" i que "els espanyols estan satisfets amb el servei que se'ls ofereix". També ha admés que l'estiu està sent "molt complicat" en l'operativa ferroviària, però ha dit que això "té explicació" i ha demanat disculpes als usuaris.
En este sentit, ha criticat el que ha considerat "argumentacions falses" vessades des de l'oposició entorn del funcionament d'este mitjà de transport. "No ho dic per a defensar la meua gestió, que fa nou mesos que estic en el càrrec, sinó dels qui l'han feta possible [...]. El tren és un èxit de país, dels governs de la democràcia, és veritat que més d'uns que d'altres". "Mai hi ha hagut un millor servei ferroviari que el que es presta a Espanya en este moment. He sentit parlar en tertúlies de l'Espanya del 92 com la referència en matèria ferroviària. En aquell moment només es movien sis combois diaris per sentit, 4.164 places. Hui, cada dia, circulen a Espanya 532 trens amb 115.000 persones. Per descomptat, els sis que operaven entre Madrid i Sevilla 1992 arribaven a hora, no tenia gran mèrit. Ara arriben puntuals el 76% d'eixos 532 trens", ha argumentat.
Puente dona explicacions en esta sessió sobre les complicacions registrades estes últimes setmanes en els trens, especialment dels Talgo S106, els Alta Velocitat Roda Independent Lleuger (Avril), que començaren a operar el passat 21 de maig. Des d'aleshores s'han registrat almenys 480 incidències, cosa que ha desplomat la puntualitat en els trajectes que cobreixen fins a una mitjana del 40%; és a dir, que només quatre de cada deu trens arriben en hora a la destinació.
Renfe ja va anunciar que exigirà a Talgo compensacions econòmiques per les "greus" incidències tècniques en els S106 i no descarta emprendre accions legals per responsabilitat contractual i extracontractual. Amb este objectiu, de moment està quantificant el mal reputacional i de les indemnitzacions a viatgers. Eixes reclamacions se sumen als 166,6 milions que l'empresa pública va anticipar que demanaria pels retards en el lliurament dels trenta trens contractats, que havia d'haver tingut lloc al gener del 2021, i als 80.000 euros diaris des de l'1 d'abril fins que es complete la recepció dels huit que en falten.
A la Comunitat Valenciana s'han registrat també algunes incidències en trajectes amb eixida o destinació a Madrid. Sense anar més lluny, una avaria en l'electrificació de la infraestructura va retardar dimarts huit trens de llarga distància que connectaven València i Alacant amb la capital de l'Estat. En el cas més greu, la demora va superar les dos hores. I el passat 5 d'agost, un Avlo València-Madrid va parar-se durant dos hores i vint minuts deixant els passatgers completament a fosques, sense aire condicionat i una calor sufocant.