Puente estudia acudir a la CNMC per les pràctiques "deslleials" de Ouigo
El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible ha acusat l'empresa francesa de fer dúmping i preveu que apujarà els preus
El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha afirmat aquest dilluns que està estudiant diferents fórmules, fins i tot acudir a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), per les pràctiques "profundament deslleials" de la francesa Ouigo en els corredors d'alta velocitat on opera i en els quals competeix amb altres operadors, com Renfe i Iryo.
Puente ha denunciat que els baixos preus de Ouigo, venent bitllets "molt per davall del cost des del principi, que han arrossegat" Iryo i Renfe "a uns resultats molt roïns en corredors que eren altament rendibles".
"La liberalització ferroviària ha portat coses positives, evidentment ha augmentat l'oferta, ha reduït els preus, però els ha reduïts fins a un nivell que és insostenible per a les tres competidores. La competició ha de ser a dreta llei i ha de permetre que les tres empreses obtinguen beneficis o, com a mínim, no tinguen pèrdues", ha argumentat el ministre.
Les pèrdues pròximes als quaranta milions d'euros anuals de Ouigo fan que Puente pense que "indefectiblement" l'empresa gal·la haurà d'apujar els preus. "Llevat que l'operadora francesa tinga la idea de perdre diners els deu anys que tenen ara compromesos de presència als corredors d'alta velocitat més rendibles d'Espanya, haurà d'apujar els preus. És que no hi ha una altra solució", ha subratllat.
Preguntat per quines mesures prendrà per a evitar que Ouigo continue cometent el que ha qualificat de dúmping, Puente ha assenyalat que "el primer que ha fet és fer-ho públic per terra, mar i aire i amb tota la intensitat del món".
El ministre ha afirmat a més que també ha parlat amb el govern francés, perquè no sols es produeix aquesta competència "deslleial" a Espanya amb Ouigo, sinó que a més està sent "tremendament complicat" per a Renfe entrar a França.
Puente ha remarcat que el seu "deure com a ministre d'aquest país és protegir Renfe, perquè protegint Renfe estic protegint el transport ferroviari al nostre país. Aquesta és la raó que siga necessària una empresa pública de transport".
"Es parla molt del tren a Extremadura, del tren a Galícia", ha continuat el ministre, "ací no veurà vosté aquestes companyies entrar, perquè això no és rendible. El que dona servei en aquests corredors és Renfe".
Facua demana al ministre "coherència" i que presente una denúncia
Des de l'associació de consumidors Facua, el secretari general i portaveu, Rubén Sánchez, ha afirmat que la companyia està fent "vendes a pèrdues, per sota del preu de cost" i ha demanat al ministre Puente "que siga coherent i presente una denúncia o una petició d'investigació davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència".
Per a Sánchez, "està bé que el ministre trasllade la preocupació pel fet que aquests preus tan baixos siguen absolutament artificials, que no responen a un negoci real que busque beneficis, però en paral·lel s'han de prendre mesures". Entre altre, indagar si aquesta pràctica estaria vulnerant la llei de defensa de la competència.