El popular Pedro Rollán, president del Senat
El diputat del PP ix escollit per majoria absoluta, en sumar 142 vots. Maroto i Fernández Vara estaran en les vicepresidències i la valenciana Eva Ortiz, en una de les secretaries
Pedro Rollán, del Partit Popular, és el nou president del Senat. Com era previsible, el candidat dels populars ha estat triat per 142 vots a favor en la primera votació, el que suposava la majoria absoluta i permetia al PP fer-se amb la presidència d'aquesta cambra. En aquest cas, i a diferència del Congrés, on s’ha mantingut quasi fins als últims minuts la incògnita de cap on es decantaria la presidència, si a dretes o esquerres, la majoria absoluta que havia obtingut el PP en aquesta cambra feien preveure una presidència en mans dels de Feijóo.
Rollán ha aconseguit els vots de tots els diputats populars, un total de 140, i d’altres dos senadors, dels quals no ha transcendit el partit. El nou president del Senat també és sotssecretari de Coordinació Autonòmica i Local del PP i expresident de la Comunitat de Madrid. A més, va ser el senador més votat en les eleccions del 23 de juliol i substitueix en el càrrec al socialista Ander Gil.
L'altre candidat que aspirava a presidir la cambra alta, de Vox, l’extremeny Ángel Pelayo Gordillo, només ha sigut secundat pels tres parlamentaris d'aquesta formació. Els socialistes, per la seua banda, i amb 88 escons, han decidit votar en blanc, igual que la resta de partits de la cambra, per la qual cosa s'han sumat un total de 114 vots en blanc.
Cal tindre en compte que en la sessió constitutiva d'aquest dijous, el Senat compta amb 259 dels 266 senadors, ja que encara falten per designar set parlamentaris de les Assemblees autonòmiques de Múrcia, Aragó, Astúries, La Rioja i Navarra. Això ha provocat que es rebaixen els números per a aquestes votacions, situant la majoria absoluta en 130 escons.
Gest cap a les llengües cooficials
El debat sobre les llengües cooficials a les cambres, que en el cas del Congrés ha sigut un dels condicionants que ha establit ERC per a tancar el pacte amb els socialistes i facilitar l’elecció de la socialista Francina Armengol com a presidenta de la cambra baixa, també s’ha evidenciat en la sessió constitutiva del Senat.
El president de la mesa d'Edat, Martín Sans, del PSC, ha volgut inaugurar la primera sessió d’aquesta legislatura de la cambra alta dedicant unes paraules en català, que posteriorment ha traduït per a donar principi a aquesta nova legislatura. Es dona la circumstància que al Senat, precisament, les llengües cooficials es poden utilitzar en diversos debats, encara que els grups independentistes demanaven universalitzar-ho.
Maroto i Fernández Vara en les vicepresidencies
Pel que fa a les vicepresidències, el fins ara portaveu del PP al Senat, Javier Maroto, i l'expresident d'Extremadura, el socialista Guillermo Fernández Vara, han sigut elegits vicepresident primer i vicepresident segon de la cambra alta. Javier Maroto ha aconseguit 142 vots a favor i Fernández Vara, 98.
La valenciana Ortiz, una de les secretàries
D’altra banda, la valenciana Eva Ortiz (PP), María del Mar Blanco (PP), María Ángeles Luna (PSOE) i Francisco Fajardo (PSOE) han sigut triats, per aquest ordre, per a les quatre secretaries que completen la mesa del Senat. D'aquesta manera, el PP ha completat la seua majoria en aquest òrgan amb fins a quatre membres, pels tres que tindrà el PSOE, ja que cap dels dos grans partits ha decidit cedir llocs a altres formacions.
Amb l'elecció dels quatre secretaris, acaben les votacions per les quals el nou Senat ha renovat l'òrgan que dirigirà la cambra en la XV Legislatura, que comença aquest dijous.
Més llegit
-
Almenys cinc detinguts i una persona ferida en les mobilitzacions per a mostrar suport al poble palestí
-
Un projecte fotogràfic deixa testimoni del que va passar el dia de la dana del 29 d'octubre
-
Tornen els avisos per pluges a les comarques de l'interior
-
Més raonament lògic i dos punts menys per faltes en les llengües cooficials: els canvis que porta la selectivitat
-
Un expert defén que les prediccions d’Aemet per a la dana foren adequades, però cal “millorar” els models
-
Carmen Prades, fallera major de València 2026: "No hem tingut temps d'assimilar que València ens ha fet un regal increïble"
Més vist
Més escoltat
-
14.10.2025 | ContrÀpunt
-
15.10.2025 | 90 minuts
-
15.10.2025 | 'Z/B Zweig/Bernanos', l'obra de teatre que explora la trobada imaginada entre els escriptors Stefan Zweig i Georges Bernanos
-
13.10.2025 | La vesprada d'À Punt | Quarta Part
-
15.10.2025 | "True crime", amb Santiago Álvarez | El crim de Pedralba: justícia després del silenci
-
15.10.2025 | Amunt i avall | Quarta Part