Polítics 2.0?
La comunicació política s’incorpora cada vegada més al món digital. Tanmateix, encara és un terreny inexplorat per a aquesta professió.
Fa unes setmanes, l’alcalde de València, Joan Ribó, va sorprendre els seus seguidors i seguidores amb una enquesta en Twitter en què convidava la ciutadania a opinar sobre la possibilitat d’incloure una taxa turística a la ciutat. Una acció poc habitual en el panorama polític espanyol. De fet, segons l’experta en xarxes socials i professora de periodisme de la Universitat Jaume I de Castelló, Amparo López Meri, els polítics espanyols suspenen en l’ús d’aquests canals.
“Una iniciativa com la de Ribó crida l’atenció, perquè és fer un pas més enllà respecte al que estem acostumats, que és un diàleg escàs i puntual”, ha afirmat López Meri. Per a aquesta especialista, les xarxes socials ofereixen un ventall de possibilitats immens en l’àmbit de la comunicació política, com ara oferir una imatge més pròxima a la ciutadania, connectar amb perfils d’edat com ara la joventut i fer publicitat. Unes opcions que, segons creu, no s’aprofiten prou.
“Es pot parlar amb els votants directament. Són eines amb una gran potencialitat, però no s’exploten com es podria”, ha assegurat. Malgrat tot, aquesta experta destaca alguns casos de polítics que són més conscients del poder de les xarxes i que les empren habitualment com una part important de la seua relació amb la ciutadania. Alguns exemples són Joan Baldoví i Mónica Oltra en l’àmbit polític valencià, i Pablo Iglesias o Alberto Garzón en l’espanyol.
El concepte de ‘start-up nation’
En aquesta línia de presentar una imatge de modernitat de cara a la ciutadania està el concepte start-up nation, una idea treta del llibre amb el mateix nom dels autors Dan Senor i Saul Singer que explica el miracle econòmic d’Israel, una idea que va emprar el president francés Emmanuel Macron i que ara ha rescatat el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, que pretén fomentar el talent, l’emprenedoria i la innovació.
“És una idea que als polítics que volen donar una imatge de regeneració els va molt bé, transmetre que pertanyen a una nova generació que trenca amb les polítiques més tradicionals”, ha assenyalat López Meri. Una proposta que Sánchez va explicar en el seu compte de Twitter, i que per a aquesta experta, té una clara intenció electoralista: “Es tracta de captar titulars, situar-se on estan els països europeus més potents, dir que s’és un president modern que està a l’avantguarda”.