El Ministeri d'Educació planteja nous requisits per a ser docent

Proves específiques per accedir a Magisteri o avaluacions voluntàries, entre les propostes d'Isabel Celaá.

La ministra d'Educació en la inauguració del fòrum "Educar per al segle XXI"
La ministra d'Educació en la inauguració del fòrum "Educar per al segle XXI" / Mariscal (Efe)

El govern central ha obert un debat per a la reforma "integral" del professorat que planteja nous requisits per a accedir a les places de professorat i les avaluacions voluntàries per a millorar-ne les condicions laborals.

La ministra d'Educació, Isabel Celaá, confia a trobar "un desig comú entre les forces polítiques i els representants de la comunitat educativa" per a arribar a un acord sobre aquesta professió. També ha incidit que a la docència han d'arribar "els millors" i no els que ho fan "per circumstàncies de la vida".

Per aquest motiu, ha insistit que cal redefinir des de l'accés a la professió fins a l'avaluació dels seus quefers. Així, ha parlat d'establir algun tipus de prova o requisit per a accedir als estudis de Magisteri i també al màster per a optar a una plaça de professor de Secundària.

La ministra també ha suggerit que s'hauria d'establir "una fase d'introducció a la pràctica en què el nou docent estiga acompanyat per experts, de manera que puga consolidar les seues competències abans d'assumir de manera autònoma la s4eua faenal".

Millorar l'estabilitat de les plantilles, promoure un model de formació permanent i avaluar la capacitat de treballar en equip en projectes comuns són altres de les propostes de Celaá.

Les avaluacions docents, defensades per l'OCDE

El director de la Divisió d'Assessorament i Implementació de la Direcció d'Educació i Habilitats de l'OCDE, Paulo Santiago, ha assegurat que cal "compensar adequadament els docents i certificar-ne les competències" a través d'avaluacions periòdiques, tal com es fa en molts països.

Per la seua banda, portaveus de CCOO, la UGT i el CSIF han recordat que les avaluacions docents ja apareixen en l'article 106 de la LOE (Llei orgànica d’educació) i que es duen a terme més o menys segons les comunitats. També han instat Celaá perquè qualsevol canvi en la professió es parle a la Mesa de Negociació dels professors.

El ministeri ha aprofitat el fòrum per a posar en marxa un espai de "participació virtual" amb el lema #YoSoyProfe, i Celaá s'ha compromés a tindre una síntesi de les aportacions rebudes en un període màxim de tres mesos.

També et pot interessar