Mazón denuncia que la Comunitat Valenciana està “a la vora del col·lapse” dels serveis socials perquè no arriben els FLA

Morant assegura que el cap del Consell no està legitimat per a “demanar-li més diners al govern espanyol”, després d’haver reduït els impostos als més rics i a les energètiques

Mazón denuncia que la Comunitat Valenciana està “a la vora del col·lapse” dels serveis socials perquè no arriben els FLA / Rober Solsona / Europa Press

La Comunitat Valenciana està “a la vora del col·lapse” dels serveis socials. La raó, segons el president de la Generalitat, Carlos Mazón, és que “no hi ha fons de liquiditat” autonòmica, els FLA. Esta falta de fons fa que la Comunitat Valenciana estiga “en un moment d’extraordinària necessitat”, com ha advertit este divendres el cap del Consell. Esta advertència prompte ha tingut la resposta del govern espanyol.

La ministra Diana Morant, responsable de Ciència i Universitats en l’executiu central, assegurava des del polígon de Riba-roja de Túria que el president Mazón no està “legitimat” per a “posar la mà i demanar més diners al govern espanyol”, després de reduir els impostos als valencians que més tenen o a les energètiques, com la central de Cofrents.

Davant d'esta situació, Carlos Mazón ha llançat una advertència: "Si el govern d'Espanya no soluciona el problema de la liquiditat en el pitjor moment, el moment més crític de la història de la Comunitat Valenciana, com tot el món sap, seria deixar-nos caure", assegurava després d'assistir a Benaguasil a la presentació del nou corredor nord-oest de Metrobús. El president de la Generalitat li demanarà a Pedro Sánchez que arribe ja el FLA extraordinari en la pròxima Conferència de Presidents que se celebra a Barcelona el 6 de juny. En la reunió està previst que es parle del problema de la vivenda i de la formació professional i universitària.

Després d'assenyalar que encara no ha tingut cap notícia prèvia de la conferència de presidents, en la qual "sembla que no es parlarà d'allò més important que tenim en estos moments en la comunitat més perjudicada pel govern", en al·lusió al finançament autonòmic, ha dit que comença a preocupar-lo "molt seriosament" que, per primera vegada en dotze anys, s'ha començat l'any sense esta liquiditat autonòmica que "significa poder pagar els nostres serveis públics".

“No vull convertir-ho ni en brega política ni en una controvèrsia, vull posar damunt de la taula una necessitat que ja és absolutament urgent, que no pot esperar més”, ha dit Mazón, que ha fet una crida: "Estem endeutant-nos". Segons el president, la Comunitat Valenciana, que segons ha incidit és la "pitjor finançada de totes", sense pressupostos generals de l'Estat seguirà "a la cua de les inversions".

Per a la ministra de Ciència, i també líder dels socialistes valencians, este crit d’alarma de Mazón no té fonament i creu que la tensió econòmica que denuncia Mazón té a veure en la “retallada d’impostos” que ha fet als que més tenen a la Comunitat Valenciana o a les energètiques, entre les quals mencionava la central nuclear de la Vall d’Aiora.

“Quan es va posar a reduir impostos als que més tenen ja vam advertir que això anava a tindre conseqüències”, recordava Morant des del polígon de Riba-roja, on ha acudit amb el ministre Carlos Cuerpo, responsable d’Economia, a visitar diverses empreses afectades per la dana.

En opinió de la ministra, el que ha de fer Mazón és “treballar amb corresponsabilitat”, encara que ha admés que la Comunitat Valenciana necessita un nou model de finançament. No obstant això, i malgrat admetre la demora en la implantació d’este nou sistema, ha remarcat que “el govern de Sánchez ha transferit a la Comunitat Valenciana més diners que mai, un 50% més del que rebia amb Rajoy”.

També et pot interessar

stats