Llum verda del Senat a la Proposició de llei de finançament del transport públic urbà i metropolità

PP i Vox han rebutjat un sistema que millorarà el finançament del transport metropolità valencià.

Llum verda del Senat a la Proposició de llei de finançament del transport públic urbà i metropolità
Llum verda del Senat a la Proposició de llei de finançament del transport públic urbà i metropolità

El Senat ha donat via lliure aquest matí a la Proposició de llei de finançament del transport públic urbà i metropolità. La presa en consideració d'aquesta proposició ha sumat els vots del PSOE, ERC-Bildu, C’s, Junts per Catalunya i del Grup de l'Esquerra Confederal (integrat per Avant Andalusia, Més per Mallorca, Més Madrid, Compromís, Geroa Bai i Catalunya En Comú Podem). La llei (rebutjada pel PP, Vox i els Grup Basc) pretén actualitzar el dret a la mobilitat urbana en condicions de qualitat, eficiència, sostenibilitat financera i rigorós respecte a la protecció física del medi ambient. La proposició de llei s'enviarà ara al Congrés.

En la pràctica, aquesta norma millorarà el finançament del transport públic metropolità a la Comunitat Valenciana, entre altres aspectes. El senador de Compromís, Carles Mulet, promotor de la iniciativa, en la seua intervenció ha recordat que “Espanya és l'únic país europeu que no compta amb una norma d'aquest tipus enfront de països com Alemanya o França, en els quals està vigent al voltant de quaranta anys”. El text aposta per acabar amb l'actual model arbitrari, que genera que hi haja poblacions que reben 0,05 euros per habitant, i en canvi unes altres superen els 20 euros. “Parlem d'assegurar la millora del transport públic i de qualitat i donar resposta especialment a les demandes de l'àrea metropolitana de València, més fons i informació”, ha afegit.

A escala internacional es prenen mesures de cara a millorar la mobilitat o la reducció de vehicles i contaminació, però autonomies com la valenciana li les desitgen per a fer polítiques quan pateixen una evident discriminació en les subvencions estatals al transport. “Mentre que Madrid ha rebut en 10 anys 1.358 milions o Barcelona 1.091, el transport metropolità valencià tan sols n’ha percebut 83 amb la meitat de la població, sense que hi haja un criteri consensuat i objectiu per a un tracte igualitari i just”, ha declarat Mulet.

També et pot interessar