Llum verda a la regulació que "posa fi a la llei de la selva" de la publicitat d'apostes en línia

El govern aprova també la nova llei de la cadena alimentària que prohibeix la venda a pèrdues.

El ministre Garzón intervé sota la mirada de la ministra Montero durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres
El ministre Garzón intervé sota la mirada de la ministra Montero durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres / J. J. Guillén (Efe)

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts el reial decret de comunicacions comercials de les activitats del joc que regula la publicitat del sector de les apostes i jocs d'atzar en línia a Espanya. Els incompliments seran del tipus greu i els operadors podran ser sancionats fins amb un milió d'euros. El govern també ha donat llum verda a la nova llei de la cadena alimentària que prohibeix la venda a pèrdues i ha aprovat un subsidi de 430 euros per a aturats que hagen esgotat la prestació.

Segons ha afirmat el ministre de Consum, Alberto Garzón, el govern "posa fi a la llei de la selva" que ha regit el sector de la publicitat del joc fins ara. La norma aprovada prohibeix la publicitat audiovisual fora de l'horari d'1 a 5 hores de la matinada.

A més, el nou text ajusta el contingut dels missatges publicitaris amb la intenció de protegir els sectors més vulnerables i impedeix als operadors l'emissió de bons de captació de jugadors, entre altres mesures. Amb la nova regulació, les empreses només podran dirigir les seues ofertes a clients registrats i verificats i, en cap cas, a persones que hagen mostrat comportaments patològics en l'activitat del joc.

Els clubs esportius no podran portar publicitat de jocs d'atzar

Entre altres mesures, els clubs esportius no podran firmar contractes de patrocini amb cases d'apostes que impliquen portar publicitat de jocs d'atzar en camisetes i la resta de l’equip. A més, la publicitat d'apostes en estadis esportius, quan acullen esdeveniments emesos en directe, haurà d'ajustar-se als mateixos horaris que en la resta de suports. Els clubs tampoc podran dur a terme activitats de patrocini que consistisquen en la utilització de la marca d'un operador per a identificar a una instal·lació esportiva.

La norma entrarà en vigor amb la seua publicació en el BOE i, des d'aquest moment, no podran firmar-se nous contractes contraris a les mesures previstes en el reial decret. En aquest sentit, Consum ha aclarit que, per als ja firmats i que estiguen en vigor en aquest moment, s'estableixen uns terminis que van fins a l'estiu de 2021, coincidint amb el final de la temporada esportiva, encara que els convenis privats entre clubs i operadors s'hagen firmat per més temps.

En la publicitat no podran eixir personatges de rellevància

Quant al contingut del missatge, en aquells anuncis que s'emeten en l'horari permés, no podran aparéixer persones o personatges, reals o ficticis, de rellevància o notorietat pública. Les campanyes publicitàries amb persones o personatges de rellevància que ja hagen sigut contractades, ha apuntat que no es podran continuar emetent a partir de l'1 d'abril de 2021. La resta de contractes subscrits amb anterioritat a l'entrada en vigor, es podran mantindre fins al 30 d'agost de 2021.

Igualment, la publicitat en Internet queda relegada als portals de les empreses del joc. Consum ha aclarit que no entren en aquesta categoria els perfils en xarxes socials, on podran emetre missatges publicitaris als seus seguidors; ni les plataformes d'intercanvi de vídeo com YouTube, on la publicitat queda relegada al mateix horari que la resta de suports publicitaris.

Reforma de la llei de cadena alimentària

El Consell de Ministres ha aprovat aquest dimarts la modificació de la llei de la cadena alimentària, que amplia el seu àmbit d'aplicació, prohibeix noves pràctiques comercials deslleials i generalitza els contractes per escrit en totes les operacions. D'aquesta manera es prohibeix la venda a pèrdues, una reivindicació històrica dels agricultors i ramaders que fa anys que denuncien que es veuen obligats a vendre els seus productes per davall dels costos de producció, mentre que els consumidors acaben pagant 8 voltes més que el que ells reben pels seus productes.

La finalitat de la reforma és millorar la posició dels agricultors i ramaders. Amb aquesta decisió, el govern adapta la legislació espanyola a la directiva europea que amplia les mesures contra les pràctiques comercials deslleials, que repercuteixen negativament en els preus per a l'agricultor. El ministre d'Agricultura, Pesca i Alimentació, Luis Planas, ha assenyalat que la tramitació parlamentària de la nova norma es conclourà en el primer període de sessions de 2021 amb l'objectiu de complir el termini previst per la directiva europea i que entre en vigor previsiblement l'1 de novembre.

Subsidi de 430 euros per a aturats que hagen esgotat la prestació

El govern espanyol també ha aprovat un subsidi de 430 euros mensuals per a treballadors que van estar rebent prestacions entre el 14 de març i el 30 de juny i no tinguen accés a altres ajudes ni possibilitat d'incorporar-se al mercat laboral. La quantia serà de 430 euros durant tres mesos. Els possibles beneficiaris han d'estar en situació de desocupació i estar inscrits en els sistemes públics com a demandants. A més, podran accedir al subsidi les persones que estiguen complint el mes d'espera per a accedir al subsidi d'esgotament de la prestació contributiva.

També et pot interessar