L’oposició a l’Ajuntament de València intentarà desbloquejar dilluns l’aprovació de la ZBE

Compromís i PSPV presenten una moció d’urgència al ple per a salvar la zona de baixes emissions i evitar la pèrdua de fins a 150 milions d’euros

Panoràmica de la plaça de l'Ajuntament de València
Panoràmica de la plaça de l'Ajuntament de València / Ajuntament de València

Compromís i el PSPV han registrat una moció d’urgència conjunta que es debatrà en el ple de l’Ajuntament de València del pròxim dilluns amb l’objectiu de desbloquejar l’aprovació de la zona de baixes emissions (ZBE) de la ciutat i evitar la pèrdua de fins a 150 milions d’euros en finançament. Les dos formacions de l’oposició asseguren que es tracta d’“un últim esforç de responsabilitat” per a facilitar un acord.

Les formacions expliquen que la proposta és la mateixa que ja van defensar en un ple extraordinari, però amb la retirada tant de la restricció del trànsit al carrer Colón com de l’aposta per un Corredor Verd sense carrils de circulació, amb la voluntat de “facilitar l’aprovació de l’ordenança”. Justifiquen la iniciativa com un intent d’arribar a un consens per a una ZBE “justa amb el veïnat, sense castigar-lo econòmicament i que contribuïsca realment a reduir la contaminació i millorar la salut de les persones”.

La portaveu municipal de Compromís, Papi Robles, ha afirmat que l’alcaldessa “ha de tornar a elegir entre governar amb responsabilitat o fer-ho des del negacionisme més absolut”. Per la seua banda, el portaveu del PSPV, Borja Sanjuan, ha advertit que, si el PP rebutja la proposta, “els valencians pagaran tres euros més cada vegada que carreguen el bonobús només perquè Catalá no pot contradir els pactes secrets que té amb Vox”.

La proposta planteja una zona de baixes emissions d’àmbit municipal, amb un calendari d’implantació progressiu per als vehicles més contaminants, que començaria pels procedents de fora de la província i acabaria pels residents. El text inclou ajudes per a les famílies més vulnerables, exempcions per a persones amb mobilitat reduïda i serveis essencials, així com un règim transitori perquè els comerços i les activitats econòmiques puguen adaptar-se sense impactes negatius.

A més, la iniciativa preveu implantar en 2027 un model de zones d’estacionament per a residents en tots els barris, amb almenys un 55 % de les places reservades per al veïnat i l’eliminació del pagament per a les llars amb menys recursos. Compromís i PSPV subratllen que, amb els 16 vots que sumen, la proposta oferix al govern municipal “una eixida real per a desbloquejar la situació” i garantir que València no perda recursos clau per a avançar cap a un model urbà “pròsper, sostenible i plenament europeista”. “Si Catalá vol, esta moció s’aprova”, han remarcat.

També et pot interessar

stats