Descobreixen en un asteroide components bàsics per a la vida a la Terra

La troballa encaixa amb la hipòtesi que els cometes i meteorits que van bombardejar el planeta el van sembrar amb compostos que van originar els primers microbis

L'asteroide Ryugu es veu des d'una distància de 20 km durant la missió Hayabusa2 de l'Agència Espacial Japonesa / JAXA

Un equip de científics japonesos ha anunciat aquest dimarts el descobriment de dos compostos orgànics essencials per a la creació de vida en mostres que s’han recuperat de l'asteroide Ryugu. Així, reforcen la idea que alguns ingredients crucials per a l'arribada de la vida van arribar a la Terra a bord de roques de l'espai fa milers de milions d'anys.

Aquests investigadors han detectat uracil i niacina en les mostres obtingudes per la nau espacial Hayabusa2 de l'Agència Espacial Japonesa. L'uracil és un dels components químics de l'ARN, una molècula que porta les claus per a construir organismes vius. La niacina, també anomenada vitamina B3 o àcid nicotínic, és vital per al seu metabolisme.

Les mostres de Ryugu, que semblaven runes de color gris fosc, van tornar a la superfície del nostre planeta en una càpsula segellada que va aterrar el 2020 a Austràlia per analitzar-les al Japó.

Els científics han reflexionat durant molt de temps sobre les condicions necessàries perquè la vida sorgisca després de la formació de la Terra fa uns 4.500 milions d'anys. Les noves troballes encaixen bé amb la hipòtesi que cossos com cometes, asteroides i meteorits que van bombardejar la Terra primerenca van sembrar el planeta jove amb compostos que van ajudar a obrir el camí als primers microbis.

Els científics van detectar anteriorment molècules orgàniques clau en meteorits rics en carboni trobats a la Terra. Però hi havia la qüestió de si aquestes roques espacials havien estat contaminades per l'exposició al medi ambient de la Terra després de l'aterratge.

"El nostre descobriment clau és que l'uracil i la niacina —tots dos d'importància biològica— estan realment presents en entorns extraterrestres i poden haver estat proporcionats a la Terra primerenca. Sospitem que van tenir un paper en l’evolució a la Terra i possiblement per a l'aparició de la primera vida", ha dit l'astroquímic Yasuhiro Oba, de la Universitat de Hokkaido al Japó, autor principal de la investigació publicada a la revista Nature.

L'ARN, abreviatura d'àcid ribonucleic, no seria possible sense l'uracil. L'ARN, una molècula present en totes les cèl·lules vives, és vital en la codificació, regulació i activitat dels gens. Aquest té similituds estructurals amb l'ADN, una molècula que porta el model genètic d'un organisme. La niacina és important en el suport del metabolisme i pot ajudar a produir l'energia que alimenta els organismes vius.

Mostra de les roques obtingudes en el Ryugu