Cospedal admet reunions amb Villarejo per a preguntar-li sobre filtracions d'un sumari que afectava Rita Barberá

L'exsecretària general del PP nega en el juí de la Kitchen haver fet "encàrrecs" a l'excomissari retirat i diu que sols va recórrer a ell per a saber si algú estava espiant el seu partit

María Dolores de Cospedal, este dijous a l'Audiència Nacional
María Dolores de Cospedal, este dijous a l'Audiència Nacional / Europa Press

L'exsecretària general del PP i exministra de Defensa María Dolores de Cospedal ha negat este dijous que haver fet "encàrrecs" a l'excomissari retirat José Villarejo, però sí que ha reconegut que va reunir-se diverses vegades amb ell i li va traslladar "preguntes" sobre les filtracions aparegudes en premsa entorn del sumari "secret" que afectava l'exalcaldessa de València Rita Barberá. L'exdirigent popular ha declarat com a testimoni en l'Audiència Nacional en el judici de l'operació Kitchen, presumptament orquestrada des del Ministeri de l'Interior per a vigilar i furtar l'extresorer del PP Luis Bárcenas documentació comprometedora per a càrrecs del partit, sobre la comptabilitat en negre. Abans que ella ha sigut el torn de l'expresident Mariano Rajoy, que ha negat vehementment l'existència de cap "operació política" per a espiar Bárcenas, ni haver destruït proves la caixa B.

Cospedal, en resposta a preguntes de l'advocada del PSOE, ha assenyalat que les reunions que va mantindre amb Villarejo van produir-se totes en condició de secretària general del PP, i sempre a iniciativa del policia. D'ell ha dit que sempre remarcava que tenia "unes magnífiques relacions amb la premsa". "A més d'una companya de partit, Rita Barberá era una senyora, i a més era molt amiga meua. Jo tenia interés a saber com s'estaven produint eixes filtracions, qüestió sobre la qual també va opinar, i negativament, que s'estigueren produint l'aleshores ministre de l'Interior, el senyor Pérez Rubalcaba. Jo volia saber com era això. I ell [Villarejo] em deia que tenia possibilitat d'accedir a la premsa, que era molt amic de periodistes i em va dir que intentaria assabentar-se", ha defensat la compareixent des de l'estrada.

L'exnúmero dos del PP ha admés haver-se citat "huit o nou vegades" amb Villarejo, un dels deu acusats en el juí, junt amb l'exministre de l'Interior Jorge Fernández Díaz i l'exsecretari d'estat de Seguretat, Francisco Martínez. Ha sostingut que en el transcurs d'estes trobades no li va fer cap comanda, sinó que es va limitar a fer-li "preguntes". "Jo li vaig fer preguntes, però no encàrrecs. Són coses distintes", ha insistit.

Tant Cospedal com l'exmarit, l'empresari Ignacio López del Hierro, van arribar a estar investigats en la instrucció d'este procés judicial per la presumpta participació en la trama Kitchen, encara que la causa es va sobreseure provisionalment per a tots dos. Al principi de la vista oral, el PSOE, que exercix l'acusació particular, ha demanat suspendre el juí per a tornar a imputar a Cospedal, qüestió que el tribunal ha rebutjat.

La testimoni ha explicat que va ser justament l'exparella qui li va presentar a Villarejo perquè "ell tenia interés" de conéixer-la. "A mi em va semblar bé conéixer-lo i el vaig conéixer", ha assenyalat. Però ha negat que l'excap policial l'haguera informat sobre l'evolució de les perquisicions sobre trama Gürtel. "Ni jo li preguntava ni ell m'informava, i no crec que tinguera capacitat de fer-ho", ha manifestat.

En un moment donat, quan estaven en l'oposició —ha relatat Cospedal—, en el PP tenien "la sospita més que fundada" que els estaven "espiant" des del Ministeri de l'Interior, i que Villarejo li va comentar que podria esbrinar "alguna cosa" perquè "els periodistes saben moltes coses" i perquè tenia un amic policia que es podia assabentar. L'exministra de Defensa amb el govern de Rajoy ha relatat que l'excomissari es va presentar com "un policia en excedència que tenia empreses i acabat de condecorar per l'aleshores ministre de l'Interior", Jorge Fernández Díaz. "Era una persona que semblava molt ben considerada dins del cos, en la Policia", ha justificat. "A bou passat les coses són distintes", ha afegit.

Cospedal ha ressaltat que Fernández Díaz era "un militant molt destacat" del PP català i sempre l'ha tingut per "una persona recta i íntegra". "Ha patit molt, a més", ha conclòs.

L'espionatge a Bárcenas: "Dubte que fora així"

Durant la testifical, Cospedal ha declarat també al tribunal de l'Audiència Nacional que ningú la va informar sobre una operació per a obtindre documentació de l'extresorer del PP, que la desconeix i que té dubtes que fora veritat. "Fins i tot dubte que això fora així; però bé, és una opinió personal", ha reiterat. Amb este testimoni, l'exdirigent del PP s'ha desmarcat de l'operació Kitchen i ha apuntat, a més, que no creu que Bárcenas tinguera en poder seu informació comprometedora. "Tenia absoluta seguretat que no tenia documentació comprometedora, ni per al Partit Popular ni per a mi", ha respost.

També et pot interessar

stats