El Consell Jurídic Consultiu dona a Medi Ambient l'última paraula sobre la variant de Pedralba

L'organ consultiu entén que la nova legislació ambiental del PORN del Túria invalida la declaració d'impacte ambiental vigent

La CV-377 al seu pas per Pedralba, a la comarca dels Serrans
La CV-377 al seu pas per Pedralba, a la comarca dels Serrans / Europa Press

El Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana (CJCCV) deixa l'última decisió sobre la construcció de la variant sud de Pedralba (Serrans) a la Conselleria d'Agricultura i Transició Ecològica, en detriment de la Diputació de València. En un dictamen conegut aquest divendres, l'òrgan consultiu valencià insta l'entitat provincial a desistir de l'execució de la carretera si la conselleria considera incompatible el projecte amb el Pla d'Ordenació dels Recursos Naturals del Túria (PORN), que Transició Ecològica va aprovar a l'agost

El CJCCV dictamina que tot i la declaració d'impacte ambiental (DIA) favorable i vigent fins a octubre del 2022 que té l'obra, aquesta no seria vàlida per haver-se resolt segons la legalitat ambiental anterior. 

D'altra banda, reclama a la conselleria que dirigeix Mireia Mollà que entregue l'informe sobre la qüestió que des de l'octubre del 2021 li reclama el president de la Diputació de València, Toni Gaspar. Segons l'òrgan provincial, s'ha requerit en tres ocasions prèvies a la conselleria per a saber si podia seguir avant o no amb l'execució de la variant, consultes que han quedat sense resposta.

En un comunicat la institució provincial lamenta que la conselleria no haja lliurat aquest informe "reclamat insistentment" tot i la voluntat "en tot moment" de la diputació "d'assegurar-se que l'actuació complia amb la legalitat vigent".

Fonts de la conselleria d'Agricultura i Transició Ecològica han confirmat a À Punt la programació d'una reunió en les pròximes setmanes amb els representants de la Diputació de València per a abordar la qüestió, i han declinat pronunciar-se fins que no s'estudie a fons el dictamen del CJCCV.

Sis anys de controvèrsia

El projecte de la nova carretera de Pedralba, que pretén desviar els 3.000 vehicles diaris que travessen el municipi, és una reivindicació històrica del veïnat de la població. El ple provincial el va aprovar el novembre del 2014, però va haver de suspendre l'obra cautelarment tres anys en espera del nou PORN del Túria. 

La Diputació de València va reprendre el procés el 2019, una vegada alçada la suspensió, davant la confirmació, per part de la conselleria, que la DIA del projecte continuaria vigent almenys fins a octubre del 2022.

L'abril del 2021, el CJCCV va confirmar la legalitat de l'obra, així i tot, alhora va instar a aprovar el nou PORN, que va tindre lloc l'agost, per a aclarir els dubtes sobre la vigència o no de la declaració d'impacte ambiental anterior. 

Després d'aquesta aprovació la Diputació de València va demanar a la consellera de Medi Ambient que confirmara si la declaració d'impacte ambiental de la variant sud de Pedralba continua vigent, una petició "sense resposta" fins ara.

També et pot interessar