El Consell aposta per educar en hàbits saludables en menjadors escolars

L’objectiu és arbitrar els mecanismes que garantisquen una oferta alimentària equilibrada i saludable.
L’objectiu és arbitrar els mecanismes que garantisquen una oferta alimentària equilibrada i saludable.

La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport han presentat una iniciativa per a convertir els menjadors escolars de la Comunitat Valenciana en espais per a educar en bons hàbits alimentaris i dietes saludables.

Els consellers Ana Barceló i Vicent Marzà han presentat l'actualització de la guia per als menús escolars, un document que pretén arbitrar els mecanismes que garantisquen una oferta alimentària equilibrada i saludable als centres educatius públics i privats de la Comunitat Valenciana.

Segons l'enquesta de salut de la Comunitat Valenciana, cada vegada és més freqüent que els alumnes dinen als menjadors escolars. De fet, les dades mostren que s’ha passat d'un 15,9% de població infantil en 2001 a un 41,1% en 2016.

Per a l’actualització de la guia s’ha tingut en compte que el dinar que se serveix als menjadors escolars ha de cobrir entre el 30% i el 35% de les necessitats diàries d'energia. Així, atenent al que diu l'Organització Mundial de la Salut s'han elaborat menús escolars prototip basats en la quantitat de cada aliment que cal incloure en el menú de forma setmanal o mensual.

Models de menú

Aquests models de menú s'han elaborat per a un període de deu dies, dues setmanes lectives escolars, i tenint en compte que s’han de completar amb les ingestes que es realitzen fora dels col·legis.

La confecció del menú també contempla el model proposat per l'Escola de Salut Pública de la Universitat de Harvard (EUA) per a menjadors escolars, en què s'apunta que la meitat del menú l'han de compondre verdures, hortalisses i fruites de proximitat. De la meitat restant, una quarta part el constitueixen els cereals integrals (pasta, arròs i pa), i l'altra, proteïnes com llegums, peix i aus, i fruits secs naturals.

D’altra banda, es recomana limitar les carns roges i evitar les carns processades com el béicon i els embotits. A més, es recomanen opcions cardiosaludables com l'oli d'oliva com a font de greix per a cuinar, i l'aigua com a beguda principal.

També et pot interessar