El Congrés pretén pujar a nou anys les penes per homicidi imprudent al volant

Sobre els atropellaments de ciclistes, es castigarà l'abandó de la víctima d'un accident causat per imprudència.

Atropellament a Pontevedra, en una imatge d'arxiu
Atropellament a Pontevedra, en una imatge d'arxiu / Europa Press

La Comissió de Justícia del Congrés arranca, aquest dimarts, els primers passos per a augmentar fins als nou anys la pena màxima de presó per homicidi imprudent greu amb vehicles de motor, com l'excés de velocitat o el consum d'alcohol.

Fonts parlamentàries asseguren que la mesura, proposta pel comité encarregat de reformar el Codi Penal en matèria de seguretat viària, comptarà amb el suport de la majoria dels grups. Aquesta reforma es va iniciar a instàncies de l'anterior govern del PP, després d'una petició de les associacions de víctimes i de ciclistes, i tenia com a objectius principals aclarir la situació de les penes greus i menys greus; l'augment de la punició d'aquest tipus de conductes; i la introducció del delicte d'abandó del lloc de l'accident.

Velocitat, alcohol o drogues

El nou text aposta per qualificar d'imprudència greu la conducció que atempta contra la integritat de les persones en els següents tres supòsits: quan es comet un delicte contra la seguretat viària per excés de velocitat, quan es fa sota la influència de drogues, o sota la influència d'alcohol.

Fins ara, el jutge valorava si la imprudència havia sigut greu, menys greu o lleu, d'acord amb les circumstàncies concurrents en el fet. Amb la nova regulació proposada, en qualsevol d'aquests tres supòsits no cabrà marge d'interpretació i les penes màximes passen de quatre a nou anys.

“D'aquesta manera, es garanteix la sanció més gran per a les conductes greus amb resultat de mort, en particular quan el conductor del vehicle de motor o ciclomotor conduïsca sota la influència de drogues tòxiques, estupefaents, substàncies psicotròpiques o de begudes alcohòliques o excés de velocitat”, apunta l'esborrany del dictamen.

Delicte d'abandó

Una les principals reformes que reclamava el col·lectiu ciclista era la introducció del delicte d'abandó del lloc de l'accident. “El que es vol sancionar és la maldat intrínseca en l'abandó de qui sap que deixa arrere a algú que poguera estar lesionat o fins i tot mort, la falta de solidaritat amb les víctimes”, apunta el document.

També et pot interessar