Carlos Cuerpo presenta la candidatura a la presidència de l'Eurogrup
El procés es resoldrà en la reunió del pròxim mes de juliol i per a eixir elegit és necessari el suport d'una majoria simple dels països de l'eurozona
El ministre d'Economia, Comerç i Empresa, Carlos Cuerpo, ha presentat la candidatura a la presidència de l'Eurogrup, una institució que, en la seua opinió, juga "un paper crític" en la definició de l'agenda política europea i a la qual Espanya pretén donar "un impuls renovat".
L'Eurogrup és el fòrum que reunix els ministres d'Economia i Finances de l'eurozona i es troba en procés d'elecció del president per als pròxims dos anys i mig, un càrrec que aspira a revalidar l'irlandés Paschal Donohoe després d'un lustre al capdavant d'este fòrum.
Carlos Cuerpo ha decidit fer finalment el pas i presentar-se per a presidir un organisme que es va crear el 1997 per a abordar qüestions que afectaven només els països que compartixen l'euro i que té caràcter informal, és a dir, que les decisions han de ser ratificades sempre pels Vint-i-set, en l'anomenat Ecofin.
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha assegurat que "seria un honor i un orgull" per a Espanya i per al govern que Cuerpo presidira l'Eurogrup, una institució, al seu juí, "ha de jugar un paper encara més fort en estos moments". "Per una Europa més pròspera, unida i sostenible", ha afegit el president en un missatge de suport a Cuerpo en les xarxes socials.
Segons fonts del Ministeri d'Economia, Cuerpo defensa que l'agenda política europea ha d'abordar-se de manera "urgent, àgil i amb ambició" en l'actual escenari geopolític per a "avançar en àmbits determinants per al creixement, el reforç de l'estat del benestar i la integració entre els països de l'eurozona".
Posa com a exemple qüestions concretes com "l'agenda per a l'impuls de la competitivitat o l'aprofundiment de la Unió d'Estalvis i Inversions per a avançar en el Mercat Únic europeu", així com el "reforç del paper internacional de l'euro", l'estabilitat financera i la responsabilitat fiscal.
Segons les mateixes fonts, el ministre és un "ferm defensor" del projecte comú i està convençut que "l'Eurogrup pot i deu ser una palanca per a impulsar-ho". Les principals comeses de l'Eurogrup són coordinar polítiques econòmiques, revisar la situació macroeconòmica de la zona euro, abordar reformes estructurals i preparar decisions per al Consell d'Afers Econòmics i Financers (Ecofin).
Els ministres interessats a disputar el lloc a l'actual president tenien fins este divendres presentar les candidatures. El procés es resoldrà en la reunió de juliol i per a eixir elegit president és necessari el suport d'una majoria simple dels països de l'eurozona.
L'irlandés Paschal Donohoe és el quart president de l'Eurogrup, un lloc que també han ocupat el luxemburgués Jean-Claude Juncker (2005-2013), el neerlandés Jeroen Dijsselbloem (2013-2018) i el portugués Mário Centeno (2018-2020). Dos espanyols han postulat sense èxit per al lloc: Luis de Guindos, el 2015, i Nadia Calviño, el 2020.