Brussel·les investiga les ajudes de la Generalitat per a renovar la flota d’Air Nostrum

L’executiu comunitari pretén determinar si la injecció de nou milions d’euros compleix la normativa d’ajudes estatals de la Unió Europea.

Foto de portada: Aeronau de la companyia Airnostrum, en una imatge d’arxiu

La Comissió Europea (CE) ha anunciat aquest dimarts l’obertura d’una investigació per a determinar si el pla de nou milions d’euros previst per la Generalitat per a renovar la flota de l’aerolínia Air Nostrum compleix les regles de la Unió Europea.

L’executiu comunitari pretén determinar si aquesta injecció per a adquirir avions més sostenibles i eficients viola o compleix la normativa en matèria d’ajudes estatals de la Unió Europea. Amb tot, Brussel·les ha aclarit en un comunicat que l’obertura de la investigació, què se'n deriva d'una denúncia de Ryanair, “no prejutja de cap manera el resultat” i que dona l’oportunitat a les parts de presentar-hi les seues al·legacions.

La Generalitat i Air Nostrum defenen les ajudes

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha manifestat discrepància sobre la investigació i ha recordat que "la qüestió aeronàutica" és objecte de litigis històrics amb alguns dels operadors privats. El cap del Consell ha contextualitzat les ajudes en l'objectiu "d'ajudar empreses valencianes a lluitar contra el canvi climàtic" i "per a la innovació".

En un comunicat, la Generalitat ha assegurat que les ajudes "van complir els requisits" comunitaris –que preveu el reglament 651/2014 del 17 de juny de 2014 de la Comissió– i són "similars" a altres concedides per la Unió Europea i el Banc Europeu d'Inversions (BEI). En aquest sentit, recorda que en diverses ocasions la UE ha avalat l'efecte incentivador d'ajudes destinades a l'adquisició de vehicles amb estàndards mediambientalment més elevats.

El departament d'Hisenda recorda que el BEI va reconéixer el projecte com a susceptible de ser finançat pel caràcter mediambiental, en línia amb els objectius d'inversió que fomenta la UE, i que les subvencions "han sigut avalades per la Intervenció General i l'Advocacia de la Generalitat i la Unitat d'Ajudes d'Estat".

En la mateixa línia, Air Nostrum ha defés que el conveni amb la Generalitat "respecta tota la legislació autonòmica, nacional i comunitària" i que des del 2017 té el suport del BEI, que ha aprovat línies de crèdit basades en la reducció de les emissions de CO i el menor consum de carburant dels nous avions que estan substituint altres més contaminants de la flota de l'aerolínia.

També et pot interessar

stats