Barrera: "No farem costat a artistes o col·lectius que fomenten el que ens divideix i no és legal, com la idea del País Valencià"
El conseller de Cultura i Esport confirma a les Corts l'aplicació de criteris polítics en la selecció d'autors del cicle d'Escriptors de la Biblioteca Valenciana
La conselleria de Cultura i Esport aplicarà criteris polítics en l'adjudicació de subvencions a les manifestacions culturals i esdeveniments a què dona suport. El vicepresident primer i conseller de Cultura i Esport, Vicente Barrera, ha afirmat que el departament no fomentarà posicions que xoquen amb l'Estatut d'Autonomia. "No farem costat a artistes o a col·lectius que fomenten el que ens divideix i no és legal per no estar en el marc estatutari, i és la idea del País Valencià que significa Països Catalans", ha exposat en l'hemicicle.
Barrera ha aclarit la posició de la conselleria a la diputada de Compromís Verònica Ruiz, que en la sessió de control ha acusat el departament de "cancel·lar la participació" d'autors en el cicle d'Escriptors de la Biblioteca Valenciana. La parlamentària l'ha interpel·lat específicament per l'absència de Manuel Baixauli, "gran escriptor i guanyador de fins a tretze premis literaris". "Heu vetat aquest autor. Vostés han dit sempre que venen a defensar els interessos de la Comunitat i a posar fi a la censura... Així ho fan? Cancel·lant autors valencians com Manuel Baixauli perquè escriu en un valencià molt normatiu per a vostés?", li ha preguntat, entre denúncies de "persecució ideològica" i "caça de bruixes".
El conseller ha advertit que l'Administració "ha de permetre-ho tot", però no té l'obligació de fomentar-lo tot. "Anuncie que hi ha línies roges, les he de defensar i promoure i secundar el que ens uneix i no el que ens divideix" (...) "Ens uneix un marc estatutari i de legalitat que és la Comunitat Valenciana. No farem costat a artistes o col·lectius que fomenten el que ens divideix i no és legal perquè no està en el marc estatutari, i és la idea del País Valencià, que significa Països Catalans".
"Sóc torero i molt orgullós"
Segons ha explicat el conseller, hi havia un llistat de 60 autors candidats a participar en el cicle literari i "lògicament la conselleria, en la seua llibertat, havia de decidir. En la nostra responsabilitat calia fer finalment un llistat". "En els criteris —ha explicat— hem introduït també el teatre i la poesia per a fomentar la lectura tant en valencià com en espanyol. I gràcies als nous criteris, s'han esgotat quasi en 24 hores totes les peticions de centres educatius per a acudir als cicles. És lògic que no coincidim en els programes. A vosté li hauria agradat Baixauli i no coincidim", l'ha dit.
La intervenció ha acabat en el terreny personal quan la diputada de Compromís ha retret al conseller, matador de bous en el passat, que s'autodefinisca com a artista. Ho considera Ruiz un contrasentit, perquè entén que l'art crea i no destrueix. "Soc torero i molt orgullós. Creu que m'avergonyisc? No sé el que ha fet vosté en la vida, però el més gran que he fet jo és ser vicepresident del govern i matador de bous. La llei diu que el toreig, la tauromàquia, és cultura. A la Comunitat i a Espanya", li ha respost Barrera.
Més llegit
-
Desenllaç tràgic a Agost: el jove de 25 anys atrinxerat a casa es lleva la vida
-
Mor un home en un accident de tractor en bolcar el seu vehicle a Silla
-
Mor un home de quaranta anys tirotejat en el seu domicili d'Alaquàs i davant del fill menor d'edat
-
Mor una persona en una explosió en la pirotècnia Ferrández de Redován
-
La Unió Europea prohibix l'ús dels esmalts amb dos components tòxics a partir de l'1 de setembre
-
Les mentides de la dana van agreujar l'emergència i soscavaren la confiança ciutadana