Les autonomies demanen més fons de cohesió en el pròxim pressupost europeu
El delegat per a la UE de la Generalitat subratlla la necessitat d’un suport específic a les regions més afectades pel Brexit.
Les comunitats autònomes reclamen que el pròxim pressupost europeu per al període 2021-2027 mantinga o amplie els fons de cohesió per a les regions, en vista a nous desafiaments com la defensa, la ciberseguretat o la gestió de la immigració. Així mateix, exigeixen que defensen que, si és necessari, s’amplie l’aportació dels Estats, que és de l’1% del PIB.
“Continuarem lluitant perquè els fons de cohesió es mantinguen en el primer nivell de prioritats”, ha dit Joan Calabuig, delegat per a la Unió Europea de la Generalitat, que de forma rotatòria presideix la delegació espanyola en el Comité Europeu de les Regions (CDR).
D’altra banda, Calabuig ha subratllat la necessitat d’un suport específic a les regions més afectades pel Brexit, tant per les conseqüències per al sector agroalimentari com per a l’industrial i el del turisme. Una d’aquestes regions, ha dit, és la Comunitat Valenciana, perquè té un sector industrial, especialment el de l’automòbil, molt lligat al Regne Unit, i un sector turístic el primer client del qual és aquell país.
Nous acords comercials i corredor mediterrani
El representant de la Generalitat ha indicat que les autonomies també segueixen amb atenció el resultat dels nous acords comercials que està negociant la UE i que constitueixen “un element de preocupació”. Calabuig ha explicat el cas concret de la Comunitat Valenciana, on hi ha “certes tensions” per la importació de productes cítrics de Sud-àfrica i ha criticat el control fitosanitari que es fa sobre aquesta mercaderia, especialment en els ports holandesos.
També és una reivindicació específicament valenciana l’impuls del corredor mediterrani, que és a més un projecte defensat per la delegació espanyola com a línia estratègica de connexió ferroviària. Calabuig ha explicat que és clar el compromís del Govern d’Espanya amb aquesta obra, “però fins que no estiguen totes les vies posades i tots els trens funcionant caldrà estar al corrent”.