Una barrancada massiva deixa almenys 160 morts i 900 desapareguts al Nepal i la Xina
Un gran desplaçament de terra hauria causat la riuada, amb almenys dos espanyols entre les persones per localitzar
Almeny 160 persones han mort i unes 900 han desaparegut per la barrancada massiva d'este dimecres al Nepal, molt a prop de la frontera amb el Tibet (Xina). Dos espanyols estan entre les persones desaparegudes, segons ha confirmat el Ministeri d'Assumptes Exteriors.
La Xina ha reportat també 265 desapareguts, mentre el balanç nepalés suma 484 turistes dels quals no es té contacte -391 estrangers, entre ells dos espanyols i 93 nepalesos- a més de 44 membres de l'Exèrcit, 28 policies, 13 efectius de la Força Armada de Policia i 60 treballadors de distints projectes hidroelèctrics. És a dir, quasi 900 desapareguts.
Diferents experts i també el Servici Geològic dels Estats Units (USGS, en les sigles en anglés) han determinat que l'esdeveniment registrat inicialment este dimecres com un terratrémol de magnitud 4.4 al Nepal va ser en realitat generat per una esllavissada de terra o el desgel d'una glacera, enmig d'un desastre que ha deixat vora un centenar de morts. Un gran desplaçament de terra hauria causat la riuada.
A més dels dos espanyols, entre els estrangers figuren 133 indis, 47 nord-americans, 34 australians, 33 britànics, 24 canadencs, 19 malais, set ucraïnesos, sis singapuresos, sis sud-africans, cinc japonesos, cinc neozelandesos, quatre alemanys, tres francesos, dos irlandesos, dos neerlandesos i dos russos.
Els viatgers estaven repartits entre una desena d'agències de turisme i estaven a la zona afectada o hi transitaven quan una barrancada sobtada ha colpejat la conca del riu Bhote Koshi, al districte de Rasuwa, prop de la frontera amb el Tibet (Xina). A la part xinesa, també hi ha centenars de persones desaparegudes.
Rasuwagadhi és un dels principals passos utilitzats pels viatgers i pelegrins que es desplacen des del Nepal cap al Tibet, especialment cap a la muntanya Kailash i el llac Mansarovar.
L'origen és un terratrémol
El ministre d'Afers Estrangers del Nepal, Shishir Khanal, ha afirmat que la sobtada riuada l'ha causada un terratrémol que ha provocat una gran avinguda de terra i ha taponat el llit del riu Bhote Koshi.
"Un terratrémol a les 8:37 (02:52 GMT) de hui i, a causa d'això, s'ha produït una gran avinguda de terra que ha bloquejat el riu, la qual cosa sembla que ha causat la inundació", ha dit Khanal durant una reunió en la cambra de representants a Katmandú, segons el mitjà local Ratopati.
El Servei Geològic dels Estats Units (USGS) va registrar a les 02:52 GMT un sisme de magnitud 4,4, amb epicentre uns 77 quilòmetres al nord-oest de la localitat nepalesa de Kodari i a una profunditat de 10 quilòmetres.
Destrucció de ponts i centrals elèctriques
La riuada ha colpejat a primera hora de dimecres el districte de Rasuwa. La massa d'aigua va arribar cap a les 9:15 hora local (3:30 GMT) al riu Bhote Koshi des de la zona tibetana i va colpejar amb especial força Timure, Rasuwagadhi i Syabrubesi, segons fonts oficials.
Les autoritats han mobilitzat els cossos de seguretat i equips d'emergència mentre tracten de determinar l'abast dels danys i localitzar les persones que romanien sense contacte.
Almenys 27 ponts han quedat destruïts i una central hidroelèctrica ha patit danys greus. L'Associació de Banquers del Nepal ha informat, per la seua banda, que nou sucursals bancàries han quedat destruïdes a Rasuwa i que no han pogut establir contacte amb 26 empleats, segons Kantipur.