Una vintena d'organitzacions europees de consum denuncien Shein a la UE per tècniques comercials "enganyoses"

Atribueixen a la cadena de moda ràpida xinesa pràctiques "il·legals" perquè els compradors es gasten més diners dels que volen 

Una botiga de Shein
Una botiga de Shein / Alejandro Martínez Vélez (Europa Press)

L'Organització Europea de Consumidors (BEUC, per les sigles en francés) i altres 25 organitzacions membres, entre elles les espanyoles Asufin, CECU i OCU, han denunciat la companyia asiàtica de moda Shein a la Comissió Europea (CE) i les autoritats europees de protecció dels consumidors per l'ús de tècniques "enganyoses" per a fomentar el consum excessiu. Esta mena d'actuacions, denominades "patrons foscos", s'empren en el comerç electrònic per a espentar els consumidors perquè compren més del que inicialment volen. Alhora, aguditzen els problemes mediambientals i socials causats per la indústria de la moda ràpida, ha assenyalat en un comunicat difós este dijous la BEUC.

Esta denúncia de les organitzacions de consumidors europees se suma a la investigació que va obrir l'executiu comunitari sobre les pràctiques de Shein al febrer, i la complementa gràcies a l'aportació de proves addicionals a les autoritats sobre estos patrons foscos que segueix esta botiga xinesa de baix cost. El 26 de maig, la CE va acusar-la de frau a la clientela per anunciar falsos descomptes, entre altres irregularitats, i li va donar un termini d'un mes per a respondre amb compromisos que resolguen els problemes abans que les autoritats nacionals competents decidisquen possibles sancions.

No obstant això, malgrat la investigació iniciada per Brussel·les, la BEUC considera que "no s'ha prestat la deguda atenció" a l'anàlisi dels patrons foscos detectats en Shein i els efectes sobre els consumidors i la societat en general. "Estudis recents realitzats per organitzacions europees de consumidors revelen com estes pràctiques il·legals provoquen despeses involuntàries i pèrdues econòmiques per als consumidors, incrementen la circulació de peces de vestir insegures a Europa i fomenten hàbits de sobreconsum que impedeixen la transició cap a una economia circular", exposa la plataforma paraigua d'organitzacions de consum.

La denúncia interposada sol·licita a les autoritats europees de protecció dels consumidors que demanen a l'empresa asiàtica que deixe d'utilitzar tècniques enganyoses com el confirm-shaming, consistent a fer sentir culpable el o la consumidora per no acceptar determinades opcions de compra; l'scroll o desplaçament infinit cap avall en el web o app mòbil, i el nagging, que és la molèstia persistent mitjançant missatges o interrupcions insistents amb sol·licituds per a forçar una actuació determinada en el receptor, han precisat CECU i Asufin en un comunicat conjunt. Per a les organitzacions europees de consumidors, totes estes tècniques constitueixen pràctiques comercials deslleials d'acord amb la legislació europea.

Així mateix, les associacions consumidores reclamen a Brussel·les que demane al detallista de moda ràpida proves que demostren que els missatges de "poques existències" o els comentaris d'altres clients que es mostren repetidament als consumidors són "autèntics". "Si Shein no pren mesures correctores, les autoritats han d'intervindre per a previndre el risc de greus perjudicis als consumidors fins que complisca la legislació de la UE en matèria de consum", assenyalen.

Segons les investigacions de les organitzacions denunciants, els "patrons foscos" en la moda ràpida són un problema que afecta tot el sector, per això també han sol·licitat a les autoritats que investiguen altres comerciants que utilitzen pràctiques deslleials similars.

També et pot interessar

stats