La UE prohibirà vendre cotxes nous amb motor de combustió a partir del 2035

S'explorarà la possibilitat de permetre matricular vehicles impulsats per carburants sintètics de zero emissions

És possible aconseguir una ciutat sense cotxes?
Diversos cotxes en una avinguda urbana

L'adeu als vehicles de dièsel i gasolina està cada vegada més a prop. Els ministres de Medi Ambient dels 27 països membres de la Unió Europea han arribat a un acord en la matinada d'aquest dimecres per a secundar la proposta que a partir del 2035 no es puguen vendre en territori comunitari cotxes i furgonetes nous amb motor de combustió. Tot i això, s'estudiarà la possibilitat que se'n puguen matricular d'altres impulsats per combustibles sintètics de zero emissions.

La data del 2035, malgrat que encara no és oficial, s'alinea amb el període límit que defensen el Parlament i la Comissió Europea, òrgans amb els quals els estats comunitaris hauran de negociar la normativa definitiva. Per això, virtualment serà la data en la qual s'eliminen les vendes d'automòbils i furgonetes noves que emeten diòxid de carboni (CO₂).

No obstant això, i per la pressió d'Alemanya —primer fabricant i mercat automobilístic més gran de la UE—, amb el suport d'Itàlia, l'executiu europeu prepararà una proposta perquè a partir del 2035 es puguen matricular encara vehicles que utilitzen combustibles sintètics de zero emissions contaminants. Una possibilitat que existirà "si i només si les emissions són nul·les", ha subratllat la ministra per a la Transició Energètica de França, Agnès Pannier-Runacher, en representació de la presidència rotatòria del Consell de la UE.

El vicepresident de la CE per al Pacte Verd, Frans Timmermans, ha afirmat en roda de premsa que els combustibles sintètics de zero emissions "fins ara no semblen molt realistes perquè semblen prohibitius en termes de costos". Però si els fabricants automobilístics aconsegueixen que siguen comercialment viables, la Comissió "tindrà la ment oberta", ha afegit.

El Consell de la UE, que representa els estats membres, vol una senda de reducció d'emissions per al 2030 del 55% per als automòbils i del 50% per a les furgonetes, per a arribar als vehicles de zero emissions el 2035. L'Eurocambra va fixar a l'inici de mes la posició de cara a la negociació final, amb una disminució del 15% el 2025 en comparació amb el 2021, per a passar al 55% el 2030 i al 100% el 2035.

Els països ja acordaren que el 2026 la Comissió Europea examine els progressos realitzats i els objectius en funció dels avanços tecnològics que es produïsquen, amb el focus en els vehicles híbrids endollables. "Alguns fabricants mantenen que els híbrids podran arribar al que es necessita. Ara com ara no ho fan, però si hi arriben, ho reavaluarem el 2026", ha apuntat Timmermans, que ha subratllat també que "la majoria dels fabricants en el món, no sols a Europa, han optat per les bateries elèctriques".

S'espera que la negociació final amb el Parlament Europeu comence el segon semestre de l'any, sota la presidència de torn de Txèquia —país d'origen de la marca automobilística Skoda.

El 2021, el 19,6% dels cotxes nous venuts a la UE eren elèctrics, inclosos els híbrids endollables, davant de l'11,9% el 2020, segons l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA).

També et pot interessar

stats