La UE aconsella que la mascareta deixe de ser obligatòria en avions i aeroports

Des de la pròxima setmana caldrà portar-la en vols entre països on siga necessària en el transport públic, segons l'última actualització del protocol elaborat per les autoritats comunitàries

Aeroport
Diverses persones en un aeroport / À Punt NTC

L'Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) i el Centre Europeu per a la Prevenció i Control de Malalties (ECDC) han publicat aquest dimecres una actualització de les mesures sanitàries per al transport aeri. Entre les novetats, s'elimina la recomanació de dur obligatòriament la mascareta en aeroports i a bord dels avions a partir de la setmana que ve.

La nova versió del protocol conjunt de seguretat sanitària en l'aviació té en compte la situació actual de la pandèmia de covid-19, en particular els nivells de vacunació i d'immunitat adquirida de manera natural, assenyalen ambdues organitzacions en un comunicat.

Un escenari epidemiològic favorable possibilita començar a relaxar les restriccions en vigor pel que fa al trànsit aeri, cosa que ajudarà a alleugerir la càrrega que suposen per al sector.

"A partir de la setmana que ve, les mascaretes ja no hauran de ser obligatòries en els viatges aeris en tots els casos, en línia amb la modificació de requisits per al transport públic de les autoritats nacionals en tot Europa", ha declarat el director executiu d'EASA, Patrick Ky. Un "gran pas", ha agregat, cap a la "normalització" per a passatgers i personal.

Les autoritats sanitàries remarquen, però, que les mascaretes continuen sent una de les millors formes de protecció per a evitar contagiar-se amb covid-19. I demanen per això als usuaris que actuen amb "responsabilitat" i es plantegen usar-les, per exemple, si estan esternudant i tossint.

La nova recomanació entra en vigor el 16 de maig, però les normes particulars podran continuar variant a partir d'aquesta data, per exemple en trajectes entre països en què la mascareta en el transport públic encara siga un requisit. Les persones vulnerables haurien de continuar portant-les independentment de les regles, van subratllar les agències.

"Encara que continua havent-hi riscos, hem vist que les intervencions no farmacèutiques i les vacunes han permés que les nostres vides comencen a tornar a la normalitat", afirma la directora de l'ECDC, Andrea Ammon.

"Les normes i requisits dels estats d'origen i de destinació han de ser respectades i aplicades de manera coherent i els operadors haurien d'ocupar-se d'informar els passatgers de les mesures requerides", ha afegit la responsable.

L'EASA i l'ECDC assenyalen a més que, encara que molts estats ja no requereixen que el passatge òmpliga un formulari de localització abans de viatjar, les aerolínies haurien de mantindre els sistemes de recol·lecció de dades en estat de repòs, per a activar-los per exemple en cas que aparega una nova variant covid.

A més, animen els viatgers a respectar les distàncies de seguretat a l'aeroport, quan siga possible, encara que els operadors d'aquestes infraestructures han d'adoptar un "enfocament pragmàtic". "Per exemple, han d'evitar imposar requisits de distanciament si provoquen colls de botella en altres punts del trajecte," indiquen.

També et pot interessar

stats