El telescopi James Webb de la NASA descobreix el primer planeta fora del sistema solar

El planeta té quasi exactament la mateixa grandària que la Terra i està relativament prop, a quaranta-un anys llum

La NASA confirma l'existència del primer planeta fora del sistema solar
La NASA confirma l'existència del primer planeta fora del sistema solar / NASA

Les observacions del telescopi espacial James Webb de la NASA/ESA/CSA han servit per primera vegada per a confirmar la presència d'un planeta fora del sistema solar. Formalment classificat com LHS 475 b, el planeta té quasi exactament la mateixa grandària que el nostre, amb un 99% del diàmetre de la Terra. Es troba relativament a prop, a només quaranta-un anys llum de distància, a la constel·lació d’Octans.

L'equip descobridor el dirigeix Kevin Stevenson i Jacob Lustig-Yaeger, tots dos del Laboratori de Física Aplicada de la Universitat Johns Hopkins, a Laurel (Maryland). L'equip va decidir observar aquest objectiu amb el Webb després de revisar acuradament les dades del satèl·lit TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) de la NASA, que apuntaven a l'existència del planeta.

L'espectrògraf d'infraroig pròxim (NIRSpec) del Webb va captar el planeta amb facilitat i claredat amb només dues observacions de trànsit. "No hi ha dubte que el planeta és ací. Les dades pristines de Webb ho validen", va afirmar Lustig-Yaeger. "El fet que a més siga un planeta xicotet i rocós és impressionant per a l'observatori", va afegir Stevenson en un comunicat.

D’entre tots els telescopis en funcionament, Webb és l'únic capaç de caracteritzar les atmosferes d’exoplanetes com la Terra. L’equip va intentar avaluar que hi ha en l’atmosfera analitzant el seu espectre de transmissió. Malgrat que les dades mostren que és un planeta de la grandària de la Terra, no saben encara si té atmosfera o no.

Webb també va revelar que el planeta està a uns cent graus més calent que la Terra, i si es detectaren núvols, els investigadors podrien arribar a la conclusió que es tracta d’un planeta més semblant a Venus, que té diòxid de carboni i està permanentment envoltat per núvols. Els investigadors també han confirmat que el planeta completa una òrbita en tan sols dos dies.